Dlhé čakacie doby na elektívne (voliteľné) výkony sú vo všeobecnosti v krajinách,
ktoré kombinujú verejné zdravotné poistenie s nulovou alebo nízkou
spoluúčasťou pacienta a obmedzenou kapacitou. Naopak, dlhé čakacie doby
sa menej často nachádzajú v krajinách s poistným systémom, v ktorom je
umožnený výber poskytovateľa zdravotného poistenia. Avšak aj medzi nimi
sa nájdu krajiny s podpriemernými výdavkami, kde môžeme nájsť čakacie
doby na elektívne výkony. Krajiny so žiadnymi čakacími dobami majú
tendenciu míňať na zdravotníctvo nadpriemerné zdroje a majú väčšie
nemocničné kapacity.
V priebehu ostatných 10 rokov sa boj s čakacími lehotami stal
častým a účinným politickým nástrojom. K presadzovaniu tohto nástroja
existujú dva prístupy:
- Nastavenie dĺžky čakacej doby a tlačenie poskytovateľov zdravotnej
starostlivosti k dosiahnutiu stanovených cieľov, a ak pacienti musia
čakať dlhšie, ako je stanovená maximálna doba, umožniť pacientom vybrať
si alternatívneho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, vrátane
súkromného sektora. Vo Veľkej Británii a Fínsku boli poskytovatelia
zdravotnej starostlivosti v prípade prekročenia stanoveného limitu
potrestaní, v dôsledku čoho sa čakacie doby znížili. Táto metóda je
často známa ako "ciele a teror" (targets and teror) a aj keď je táto
metóda efektívna, u zdravotníkov je neobľúbená a z dlhodobého hľadiska
ťažko udržateľná.
- Portugalsko, Holandsko a Dánsko úspešne zaviedli „výber
a konkurenciu“, ktorú nedávno prijala aj Veľká Británia. Portugalský
model bol obzvlášť účinný pri znižovaní čakacích dôb. Model zahŕňa
jednotný informačný systém, ktorý obsahuje údaje o čakacej dobe
u všetkých verejných a súkromných poskytovateľov, pričom pri dosiahnutí
75% garantovanej čakacej doby sú pacientom ponúkané vouchery, ktoré
umožňujú slobodnú voľbu ľubovoľného poskytovateľa.
Politiky ovplyvňujúce čakacie doby na strane ponuky, samy o sebe, nie
sú zvyčajne úspešné. Podľa
predchádzajúcej štúdie OECD patrila
politika
navyšovania množstva finančných prostriedkov poskytovateľom zdravotnej
starostlivosti s cieľom znižovania čakacích dôb k najrozšírenejším.
Tento typ politiky je aj naďalej všeobecne rozšírený, a to napriek tomu,
že z dlhodobého hľadiska je pri znižovaní čakacích dôb neúspešný. Všeobecne platí, že krátkodobé nárazové financovanie, ktoré spočiatku
čakaciu dobu znižuje, neskôr spôsobí nárast dĺžky čakacích dôb.
V niektorých prípadoch sa po skončení dočasného „nadmerného“
financovanie čakacie doby dokonca predĺžili. Ďalšou stratégiou
ovplyvňovania čakacích dôb na strane ponuky je
zvyšovanie produktivity
v nemocnici a to tak, že sa zavedú nové platobné mechanizmy, ako
napríklad
financovanie podľa aktivít (activity based financing - ABF)
s využitím DRG (diagnosis-related groups). To síce zvyšuje produktivitu
nemocnice, ale nemusí nutne znížiť čakacie doby.
Zavedenie ABF (DRG) je však často jedným z kľúčových prvkov pri
zavádzaní „možnosti výberu a konkurencie“, ktoré môžu znížiť čakacie
doby. Holandsko úspešne eliminovalo čakacie doby kombináciou financovania podľa aktivít,
navýšením maximálnej výšky nemocničných výdavkov, umožnením výberu
a konkurencie a zavedením noriem pre čakacie doby. Všeobecne sa zdá, že
kombinácia dostatočného počtu poskytovateľov; platobných systémov, ktoré
reálne odmeňujú činnosť špecialistov, ale aj nemocnice a limitovanými
obmedzeniami nemocničných výdavkov sú spojené s krátkymi čakacími
dobami. Takéto politiky však majú tendenciu byť drahé a vzhľadom na
súčasnú ekonomickú situáciu nemusia byť realizovateľné vo všetkých
krajinách.
Ako doplňujúci prístup k zníženiu čakacích dôb sa využíva implementácia
zmien na strane dopytu s cieľom znížiť alebo presunúť dopyt po
elektívných výkonoch. Jednou z možností je presunúť dopyt do súkromného
sektora pomocou súkromného poistenia. Celkovo, za pomoci tohto prístupu,
sa nepodarilo výrazne znížiť dopyt po elektívnych ošetreniach vo
verejných nemocniciach a ani znížiť čakacie doby. Druhým spôsobom je
použiť nástroje k skvalitneniu určovania „klinických priorít“ (clinical
prioritisation) pre elektívne výkony. Nástroje zlepšujúce klinické
stanovenie priorít boli s čiastočným úspechom používané na Novom
Zélande. Ich implementácia však môže byť náročná, nakoľko závisí na
jasnom a spoľahlivom klinickom ohraničení. V niektorých krajinách, ako
je Nórsko a Austrália, je stanovenie priorít priamo prepojené
s garantovanou čakacou dobou s rôznymi hodnotami v závislosti od ich
akútnosti. Tento spôsob sa javí ako sľubný, no vyžaduje kvalitnejšie
nástroje pre stanovenie priorít, ktoré spoľahlivo určia nutnosť
lekárskej intervencie a prospechu z elektívných procedúr.
(Text bol prevzatý zo stránky inštitútu HPI, 16.3.2013.)
Originálny zdroj: Siciliani, L., M. Borowitz and V. Moran (eds.): Waiting Time
Policies in the Health Sector: What Works?, OECD Health Policy Studies,
OECD Publishing, 2013.