(článok bol 16.12.2008 zverejnený na serveri eTrend)
1. Spresniť definíciu, na čo majú pacienti nárok z verejného poistenia
Podľa platných zákonov majú dnes pacienti nárok takmer na všetko.
Potrebná solidarita sa tak často mení na falošnú, keď peniaze, ktoré
míňame aj na ľahké ochorenia alebo menej užitočné lieky, chýbajú na
skutočne vážne choroby a život zachraňujúce lieky. Tlak neobmedzenej
spotreby na obmedzené zdroje tiež spôsobuje nárast dlhu. Ďalším
problémom je, že bez jasnej definície, na čo sa majú použiť verejné
zdroje, sa rovnováha medzi zdrojmi a potrebami ľudí nastavuje spontánne,
často s pomocou korupcie a známostí.
2. Podporovať nepovinné poistenie a zavedenie sporivých účtov
Spresnenie definície solidarity si zrejme vyžiada zvýšenie oficiálnej
spoluúčasti pacienta pri financovaní liečby. Vláda preto musí vytvoriť
nástroje, ako eliminovať možné negatívne dôsledky. Jedným z nich je
podpora nepovinného poistenia, ktorú si dokonca zapísala do programového
vyhlásenia:
Vláda považuje podporu nepovinného zdravotného poistenia za
rozhodujúcu pri umožnení prístupu k zdravotnej starostlivosti nehradenej
zo zdravotného poistenia a k zníženiu bezprostredného finančného dopadu
spoluúčasti. Vláda zváži možnosť daňového zvýhodnenia platby na
nepovinné zdravotné poistenie.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Dobrým krokom by bolo aj zavedenie sporivých účtov, kde by si ľudia
povinne odkladali časť svojho platu, aby neskôr mali z čoho platiť
výdavky na zdravotnú starostlivosť. Zavádzanie spoluúčasti by v oboch
navrhnutých riešeniach mali sprevádzať dostatočne dlhé prechodné obdobia
na ochranu najmä starších ľudí, ktorí sa už nedokážu výhodne
pripoistiť, resp. si nestihnú nasporiť potrebnú sumu. To si vyžiada
prechodné náklady, na ktoré by vláda mala nájsť priestor vo verejných
financiách.
3. Obnoviť jednorazové poplatky
Poplatky za návštevu lekára, pobyt v nemocnici, alebo výdaj lieku sú vo
vyspelých štátoch bežné. Odstraňujú totiž ilúziu bezplatnosti, ktorej
dôsledkom je vyššia spotreba bez tlaku na zvýšenie kvality a
efektívnosti. Bežné je tiež, že od platenia poplatkov sú oslobodené
sociálne slabé skupiny. Napríklad v Írsku poplatky neplatia deti, ženy
na materskej, ľudia odkázaní na sociálne dávky, ľudia s nízkym príjmom,
ľudia nad 70 rokov, ako aj ľudia s dlhodobými a ťažkými chorobami. Aj my
môžeme mať výnimky. Paušálne zrušenie poplatkov je však neefektívne.
4. Zmeniť zdravotné odvody na zdravotnú daň, výber dane previesť na daňové úrady
Realitou sú dnes vysoké úniky pri platení zdravotných odvodov. Napríklad
v roku 2007 bolo na Slovensku 5-násobne menej SZČO ako zamestnancov a
zaplatili 7-násobne menej na dani z príjmov. Avšak na zdravotných
odvodoch zaplatili až 13-násobne menej. Výber zdravotných odvodov treba
zlepšiť, a to aj zjednocovaním vymeriavacích základov pre platenie daní a
zdravotných odvodov, ktoré majú tiež charakter dane. Prevod správy
výberu na daňové úrady by nás tiež zbavil povinnosti ročného zúčtovania
odvodov a zamestnávatelia by namiesto piatich zdravotných poisťovní
komunikovali len s jedným úradom.
5. Podporovať súťaž medzi poisťovňami a nemocnicami, využívať motivačný vplyv zisku a súkromného vlastníctva
Áno, zavádzanie súťaže v zdravotníctve je komplikovanejšie ako pri
výrobe hot-dogov, a to kvôli vyššej informačnej nerovnosti. Negatívne
dôsledky súťaže sa však dajú zmierňovať reguláciou a zlepšovaním
informovanosti. Napríklad riziko výberu bohatých a zdravých poistencov
sa dá riešiť vhodným prerozdeľovaním poistného medzi poisťovňami. A
riziko vyplývajúce z neznalosti nákladov na strane nemocníc sa dá
zmierniť zavádzaním diagnostických a liečebných štandardov.
6. Zvyšovať transparentnosť a zlepšovať informovanosť pacientov
Toto je jeden zo zásadných spôsobov ako bojovať s neefektívnosťou a ako
odstraňovať informačnú nerovnosť. Pole pôsobnosti je široké.
Predovšetkým treba podporovať pravidelné zostavovanie a zverejňovanie
rebríčkov kvality nemocníc a lekárov, pacientom treba sprístupniť
zrozumiteľnú databázu liekov, treba zavádzať už spomínané diagnostické a
liečebné štandardy, ako aj transparentné pravidlá pre vytváranie
čakacích radov v nemocniciach. Do tohto bodu možno zaradiť aj zmenu
verejnoprávnych nemocníc na akciové spoločnosti, ktoré majú v porovnaní s
verejnoprávnymi inštitúciami transparentnejšie riadenie aj účtovníctvo.
7. Vypracovať stratégiu zabezpečujúcu dlhodobú udržateľnosť financovania
Starnutie obyvateľstva si vyžiada dlhodobé zvyšovanie výdavkov na zdravotníctvo. Ako chceme tento problém riešiť?
Zapísal: Peter Goliaš, 16.12.2008