2. Stabiizovať financovanie sektora, ktoré by malo byť predvídateľné
a najmä dlhodobo udržateľné.
3. Začať, resp. pokračovať s prácami na presnejšom definovaní nároku
pacienta, ktorý má byť hradený z verejného zdravotného poistenia,
resp. čo môže byť predmetom individuálneho pripoistenia.
4. Riešiť nedostatok zdravotníckeho personálu mixom opatrení
(poriadok a jasné pravidlá v celom systéme s jasnými zodpovednosťami
a motiváciami, zlepšovanie podmienok pre prácu, debyrokratizácia,
odstraňovanie bariér pre rýchlejšie vzdelávanie a príchod lekárov zo
zahraničia, optimalizácia kompetencií, nové formy a integrácia
poskytovania zdravotnej starostlivosti, elektronizácia služieb a
pod.)
5. Napravovať zle nastavené motivácie tak, aby sa oplácalo
poskytovať kvalitnú zdravotnú zdravotnú starostlivosť pri
udržateľnom financovaní. Za kvalitne odvedenú prácu, ktorá prináša
spoločnosti úžitok a lepšie zdravotné výsledky, má prísť adekvátna
odmena. Ak niekto nemá výsledky a navyše vytvára aj dlhy, tak by
táto skutočnosť mala byť pre poskytovateľov, zdravotníckych
pracovníkov, zriaďovateľov a politikov nevýhodná – finančne,
reputačne, politicky. Dnes to tak nie je.
Dušan Zachar, INEKO
Pozn.: V oblasti zdravotníctva realizuje inštitút INEKO v roku 2020 projekty, ktoré boli podporené z Európskeho sociálneho fondu cez operačný program Efektívna verejná správa a zdravotnými poisťovňami Dôvera a Union.
Z odporúčaní bolo citované 12.3.2020 v článku týždenníka TREND.