Ján Krempaský, SME:
V denníku SME pripravujeme veľkú
tému o zdravotníctve na Slovensku za posledné štyri roky. Bol by som
preto rád, keby ste mi z vášho pohľadu zdravotníckeho analytika
zhodnotili uplynulé štyri roky aj s výhľadom na to, čo treba v
nasledujúcom období podľa vás v zdravotníctve urobiť.
Čo sa za posledné štyri roky v zdravotníctve podľa vás podarilo a čo nie?
Dušan Zachar, INEKO:
Bez nároku na úplnosť tu uvádzam príklady. Podarilo sa vyriešiť
problematiku reexportu liekov, presadilo sa benchmarkovanie cien pri
nákupoch štátnych zdravotníckych zariadení a centrálne nákupy pri
niektorých položkách, čo znamenalo úsporu oproti predošlej praxi
predražených nákupov. Po turbulentnom období sa znormálnilo fungovanie
štátnej VšZP. Implementačná jednotka pri Úrade vlády SR označila
zdravotníctvo ako „jediný rezort, ktorý dosiahol úspory ako výsledok
revízie výdavkov”, hoci k spokojnosti je to stále ďaleko, keďže veľké
množstvo odporúčaní sa nedarí napĺňať.
Pozitívom je, že sa pracuje na aktualizácii diagnostických a liečebných
štandardov, v ktorých však treba pokračovať a priblížiť ich v
zjednodušenej forme aj občanovi, ktorý tak získa viac informácií o
svojich nárokoch. Je dobré, že sa naštartovali programy skríningov
rakoviny. Začala sa implementácia eZdravia v ostrej prevádzke, v čo
mnohí pozorovatelia na začiatku volebného obdobia neverili. Je tam mnoho
aplikačných problémov, ale treba v rozvíjaní tohto projektu pokračovať.
Veľkým pozitívom bola analytická príprava stratifikácie nemocníc,
veľkým negatívom jej neprijatie parlamentom. Po dlhých rokoch
abstinencie sme tu mali na stole konečne zámer, ktorý má potenciál
systémovo riešiť udržateľnosť poskytovania ústavnej zdravotnej
starostlivosti na jednej strane a kvalitu a bezpečnosť starostlivosti
pre pacienta na strane druhej. Populizmus a vnútrostranícke pomery v SMER-e zapríčinili, že za dvanásť rokov, čo SMER
obsadzoval post ministra zdravotníctva, nedokázal v zdravotníctve
presadiť žiadnu významnejšiu reformu, ktorá by pomáhala pacientom a
občanom na Slovensku. Dúfajme, že stratifikáciu vytiahne zo šuflíka nová
vláda, ktorá bude mať väčší reformný apetít.
Za najväčší neúspech sa dá jednoznačne považovať neschválenie
legislatívy upratujúcej v nemocničnej sieti (stratifikácia), vrátane
zákona o následnej zdravotnej starostlivosti v parlamente. Oddlženie
nemocníc sa minulo účinku, keďže sa nevynucovali sankcie za neplnenie
ozdravných programov nemocníc, ktoré zostali pre verejnosť tajné.
Väčšina oddlžených štátnych nemocníc začala znovu vytvárať nové dlhy, a
to miestami dokonca v ešte rýchlejšom tempe ako doteraz. Zaiste im nehrá
do karát v priebehu roka prijímané populistické opatrenia parlamentom
zvyšujúce im obligatórne výdavky s otáznym dofinancovávaním a
neudržateľný platový automat, ktorý si určite vyžaduje zmenu. V oblasti
výdavkov na lieky, kde je najväčší priestor na úspory, nebol tento
potenciál dostatočne využitý. Negatívne sme vnímali nepodpísanie veľkej
revízie úhrad za lieky, ktorá mohla ušetriť mnoho miliónov eur, a veľmi
benevolentné ustanovenie o úhrade liekov na tzv. zriedkavé ochorenia,
kde nám z verejných zdrojov unikli ďalšie milióny na lieky s otáznou
klinickou účinnosťou. Aj vládni analytici upozorňujú, že “verejné
výdavky na zdravotníctvo rastú a zodpovedajú možnostiam ekonomiky”,
avšak výsledky slovenského zdravotníctva tomu nezodpovedajú. Treba preto
zvýšiť hodnotu za peniaze v zdravotníctve.
V problematike poplatkov v ambulanciách sa poriadne neupratalo. Tzv.
doplnkové ordinačné hodiny, kedy de facto neplatí verejné zdravotné
poistenie, je horším riešením, ako boli verejnosťou akceptované
10-eurové poplatky za tzv. prednostné vyšetrenie. Negatívom bol aj
netransparentný tender ÚDZS na licencie pre
záchranky. Výstavba novej štátnej nemocnice v Bratislave ukazuje, ako
keby štát nevedel, čo chce, a ako keby nechcel definitívne rozhodnúť. V
oblasti personálnych zmien na vedúce posty v štátnych nemocniciach a
ďalších štátnych inštitúciách v zdravotníctve nenastala zmena od
politických nominácií k čisto odborným na základe skutočnej súťaže vo
výberových konaniach.
Čo by podľa vás mala nasledujúca vláda konkrétne urobiť v oblasti zdravotníctva?
Jednou z najväčších a politicky najťažších výziev, s ktorou by sa mal popasovať každý minister zdravotníctva a kde za ostatné obdobie neprišlo k uspokojivému zlepšovaniu stavu, je nastavenie finančnej udržateľnosti zdravotníckeho systému. Môžeme sa totižto prikrývať len takou perinou, na akú máme. Momentálne sú tieto štrukturálne problémy čiastočne prekryté nadpriemerným rastom ekonomiky a tým pádom aj zdrojov v rezorte, to však postupne pominie a problémy s financovaním zdravotnej starostlivosti umocnené starnutím obyvateľstva začnú znova eskalovať. Väčší dôraz na sociálne únosné viaczdrojové financovanie bude preto nevyhnutnosťou.
Výzvou do budúcnosti bude zastabilizovať financovanie sektora, aby bolo
predvídateľné a nemuselo sa stále dofinancovávať. Čaká nás popasovanie
sa s problémom neudržateľnosti platového automatu vo forme, ako platí
dnes. Ak sa platový automat nezmení, budú nemocnice v nadchádzajúcich
rokoch čeliť skokovitému nárastu personálnych nákladov, na ktoré nebudú
mať zdroje. Budú sa zadlžovať, dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre
pacientov sa zhorší a v dlhšom časovom horizonte to bude mať negatívny
vplyv aj na kvalitu poskytovanej starostlivosti. V neposlednom rade by
sme boli radi, keby sa pri alokovaní zdrojov v zdravotníctve viac
uplatňovala myšlienka hodnoty za peniaze, nakoľko aj tá dokáže
zachraňovať životy a predlžovať ľuďom roky prežité v dobrom zdraví.
Ktorá zo strán, ktoré by sa mohli dostať do parlamentu (Smer, ĽSNS, Za ľudí, PS/Spolu, OĽaNO, KDH, SaS, Sme rodina, SNS) má podľa vás najlepší program a najlepších odborníkov pre zdravotníctvo a prečo? Nemusíte to nejako detailne rozoberať a môžete uviesť aj viac strán.
Chystáme komplexné hodnotenie a porovnanie volebných programov strán, preto teraz ešte neviem zodpovedať Vašu otázku. Je však nepochybné, že existujú programové strany, ktoré investovali veľa času na zodpovednú prípravu zdravotníckeho programu. Sú z opozície. A sú tu aj také strany, ktoré ešte žiadny program nemajú, resp. nedávajú veľký dôraz na zdravotníctvo, resp. ich ciele v zdravotníctve sú veľmi diétne alebo veľmi škodlivé.