Jana Andelová, Zdravotnícke noviny:
Ako by ste zhodnotili rebríček EHCI a pozíciu Slovenska v ňom (sme na 17. mieste, rok predtým to bolo 13. miesto)? Je rebríček dôveryhodný?
Dušan Zachar, INEKO:
Rebríček je natoľko dôveryhodný, nakoľko sú dôveryhodné zdroje, z
ktorých čerpá. Takisto výber a váha ukazovateľov pre výpočet výsledného
indexu a poradia krajín je veľmi dôležitý. Rebríčku EHCI
sa nedá vytknúť dobrý úmysel. Pri výbere niektorých ukazovateľov je
však otázne, či merajú skutočne to, čo prezentujú zostavovatelia
rebríčka. Ďalším limitom pri takomto komplexnom medzinárodnom porovnaní
je kolísavá kvalita „tvrdých“ dát pri jednotlivých krajinách a
ukazovateľoch, hoci pochádzajú z rešpektovaných databáz (napr. WHO, OECD).
V neposlednom rade sťažuje porovnávanie väčší či menší optimizmus,
resp. rôzna miera kritického nastavenia jednotlivých národných
pacientskych organizácií, ktoré odpovedajú v dotazníku na tie isté
otázky.
Hodnotenie EHCI napríklad indikuje, že
Slovensko patrí medzi lídrov v kapacitách dlhodobej starostlivosti o
seniorov, že sa naši pacienti môžu v drvivej väčšine prípadov objednať k
svojmu lekárovi online, alebo že majú zákonný nárok na bezplatný druhý
názor lekára. Skutočnosť je však opačná. Aktuálne oceňujem nápravu
viacročnej faktickej chyby, keď pri Slovensku dlho svietil zelený palec
hore za údajný neobmedzený prístup pacienta k špecialistom bez nutnosti
odporúčania od všeobecného lekára.
Môžete zhodnotiť, kde sú naše slabé miesta, a kde silné? V čom vidíte problém, keď sme poklesli na 17. miesto?
Slabé miesta sa dajú nájsť najmä v oblasti výsledkov (rakovina, nemocničné MRSA
infekcie), výkonnosti a rozsahu zdravotnej starostlivosti (operácie
katarakty, transplantácie obličiek, domáca dialýza) a prevencie (vysoký
krvný tlak, spotreba cigariet, pohybová aktivita žiakov). Silné stránky
slovenského zdravotníctva majú byť podľa EHCI
práva pacientov a poskytovanie informácií a tiež dostupnosť zdravotnej
starostlivosti, vrátane čakacích dôb, kde sme boli v predchádzajúcom
hodnotení spolu so Švajčiarskom dokonca najlepší v Európe. Aktuálny
ranking obsahuje po minuloročnej mediálnej kritike už triezvejšie
zhodnotenie slovenskej reality zo strany domácich pacientskych
organizácií.
Podieľalo sa INEKO na aktívnej účasti a poslala autorom štúdie nejaké údaje za Slovensko?
Nie.
Viete o nejakom združení, ktoré posielalo údaje a spolupracovalo s Health Consumer Powerhouse (HCP)?
Predpokladám, že tak ako pri predošlom hodnotení bola švédskymi výskumníkmi oslovená Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP), ktorá združuje väčšinu pacientskych organizácií na Slovensku. Svojim členským organizáciám potom pravdepodobne distribuovala AOPP dotazník od HCP.
V oblasti zdravotníctva realizuje INEKO projekty, ktoré sú o.i. podporené z Európskeho sociálneho fondu cez operačný program Efektívna verejná správa a zdravotnými poisťovňami Dôvera a Union.
Z odpovedí bolo citované 14.3.2019 v článku Zdravotníckych novín.