Roman Rokytka, KOŠICE:DNES:
V čom sú podľa vás základné nedostatky vo fungovaní urgentných príjmov nemocníc a ako by sa mali riešiť?
Dušan Zachar, INEKO:
Nedostatočné a nekvalifikované prvotné triedenie pacientov (tzv.
triáž) podľa akútnosti ich stavu, pri ktorom sa rozhoduje, či pacient
môže počkať alebo potrebuje okamžitú starostlivosť na urgente. Často sa
napríklad v praxi stáva, že pacienti privezení záchrankou sú len z tohto
titulu uprednostňovaní pred pacientmi, ktorí prišli po vlastnej osi.
Nedostatočné personálne a prístrojové vybavenie urgentov. Nepodnetné
prostredie a často zlá atmosféra na pracoviskách. Zlé riadenie nemocníc a
ich procesov, vrátane urgentov. Zadlžovanie sa. Odmeňovanie nie na
základe kvality a výsledkov práce. Nemeranie týchto aspektov. To všetko
má za následok, že personál je unavený a demotivovaný. Aby sa to
zmenilo, musia sa všetky tieto zložky postupne napravovať.
Podľa nariadenia vlády o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (640/2008) majú nemocnice do leta 2020 zmodernizovať urgentné príjmy tak, že tam napríklad majú byť kmeňoví zamestnanci, viac odborníkov na jednom mieste a tzv. triediaci pracovníci? Je to krok dobrým smerom alebo sú potrebné aj iné zmeny v tejto oblasti?
Áno, je to jeden z dôležitých a potrebných krokov načrtnutých aj v
predošlom bode. Kruciálne však bude, či bude na to dostatok
kvalifikovaného personálu a dostatok prostriedkov na ich mzdy pri ďalšom
nezadlžovaní sa.
Nemocnice a lekári sa pri kritike dlhej doby čakania na urgentných príjmov bránia aj tým, že do ich zariadenia chodia pacienti, ktorí sú z iných spádových oblastí a pacienti, ktorých zdravotný stav to nevyžaduje a mali by ísť na ambulantnú pohotovosť . Je takáto obhajoba opodstatnená? Kto a ako by mal robiť „osvetu“ pacientom, aby vedeli kam a s akým zdravotnými problémami ísť?
Áno, čiastočne to je pravda. Pomôcť by tomu mohlo zvýšenie
poplatku za návštevu urgentu, ktorá sa jednoznačne ukáže, že nebola z
hľadiska akútnosti stavu vôbec potrebná. Tiež je nevyhnutné, aby
primárny ambulantný kontakt fungoval lepšie a bol viac dostupný, čo je
práve v oblasti okolia Košíc dosť veľký problém.
INEKO pri hodnotení nemocníc zohľadňuje aj dobu čakania na urgente. Prosím o usmernenie, kde môžem vyhľadať najaktuálnejšie údaje ku košickým nemocniciam?
Na našom portáli: http://nemocnice.ineko.sk/rebricky/2017/4.14|1,2,3|NONE