Monika Toporcerová, Zdravotnícke noviny:
MZ SR už podpísalo mandátne zmluvy s 28 nemocnicami a pripravuje sa
prvé kolo oddlžovania. Považujte
tento model za efektívnejší v porovnaní s doterajšími? Vidíte ako
reálne, že sa štátne nemocnice dokážu dostať na nulu, teda vyrovnané
hospodárenie tak, ako to predpokladajú ozdravné plány? Keďže ide o
proces naplánovaný do konca roka 2022, oddlžovanie uzavrie a vyhodnotí
až budúca vláda - neznamená to riziko pre štátne aktíva a pre nemocnice
možnosť kalkulovať s výmenou politickej garnitúry vo svoj prospech?
Dušan Zachar, INEKO:
Každé oddlžovanie, ktoré sa pravidelne opakuje, predstavuje obrovské
riziko tzv. morálneho hazardu. Vysiela signál, že sa neoplatí poctivo si
hradiť svoje záväzky, byť zodpovedným a šetrným, čo je navyše spojené
často s nekomfortom, odriekaním a konfliktmi s politikmi, zamestnancami
a pacientmi. Prečo by takúto tortúru mal dobrovoľne voliť manažment
nemocnice, keď na druhej miske váh je pohodlie, všeobecná obľúbenosť a
možnosť dovoliť si aj to, na čo nie sú peniaze a navyše za takéto
nezodpovedné a neetické správanie neprichádza trest, ale odmena v podobe
oddlženia zo strany štátu? Ktorú z alternatív budú asi tak preferovať
manažéri štátnych nemocníc v budúcnosti, keď aj exminister Drucker
pripustil, že aktuálne oddlženie nemusí byť posledné?
Nepôjde o bezpodmienečné oddlženie, čo je lepšie ako oddlženie, ktoré by
od dlžnej strany nevyžadovalo žiadnu aktivitu smerujúcu k náprave.
Bohužiaľ, aj také sme tu mali. Ministerstvo nastavilo pár sankčných
mechanizmov, ktoré môžu v určitej miere motivovať niektoré, najmä tie
menšie, zdravotnícke zariadenia, ktoré nie sú na rozdiel od tých väčších
nepostrádateľné, aby po oddlžení hospodárili lepšie. Obávam sa však, že
pre väčšinu veľkých štátnych nemocníc to nebude dostatočná výstraha a
budú aj naďalej vytvárať straty a nové dlhy. Oddlženie totižto
nesprevádzajú systémové opatrenia a reformy v zdravotníctve, ktoré by
toto riziko účinnejšie obmedzovali. V štátnom nemocničnom sektore
poväčšine chýba aplikácia princípu tzv. tvrdých rozpočtových obmedzení.
Je príznačné, že tam, kde sa tento princíp uplatňuje o trochu viac, a to
sú napríklad regionálne nemocnice a nemocnice – akciové spoločnosti, tak
tam sa prejavuje napríklad v postupnom „automatickom“ ozdravnom procese.
Mnohé z týchto zariadení si nemôžu dovoliť dlhodobo hospodáriť so
stratami a kumulovať obrovské dlhy, nakoľko by si veritelia mohli začať
uplatňovať svoje oprávnené nároky cez exekúcie alebo konkurz na majetok
dlžníka. Niektoré veru skončili v bankrote, iné utlmili alebo
reprofilizovali svoju činnosť. Viaceré zadlžené nemocnice v
zriaďovateľskej pôsobnosti regionálnych samospráv sa tomuto vyhli tak,
že prešli pod prevádzku súkromných spoločností, ktoré ich postupne
ozdravujú.
Namiesto takéhoto prirodzeného procesu liečenia problémov tu však
súčasný establišment presadzuje oddlženie, po ktorom nenastane pri
riadení štátnych nemocníc nejaká výraznejšia zmena v motiváciách. Myslím
si, že vypracovanie ozdravného plánu a nemožnosť zvyšovania platov nad
rámec zákonnej valorizácie a iniciácia zmeny štatutára pri jeho neplnení
nie sú pre štátne nemocnice dostatočným sankčným mechanizmom. Po
oddlžení tu preto môžeme mať štátne univerzitné a fakultné nemocnice,
ktoré už síce nebudú za minulé roky dlhovať svojim dodávateľom, ale
ministerstvu zdravotníctva, ktoré sa stane ich najväčším veriteľom. Aká
je šanca, že bude voči svojim vlastným deťom aj tvrdým veriteľom? Asi
taká veľká, ako je zmysluplné presúvať eurá z jedného vrecka do druhého
toho istého kabáta.
Komentár bol zverejnený 26.4.2018 v týždenníku Zdravotnícke noviny.