Radka Minarechová, The Slovak Spectator:
Pripravujem clanok, kde
by som rada zhodnotila, ako sa vlada v uplynulom obdobi vysporiadala s
problemami v zdravotnictve a co v tomto smere ponukaju politicke strany v
ramci svojich volebnych programov.
- Co bolo za uplynule volebne obdobie hlavnymi temami na Slovensku v
oblasti zdravotnictva? Co sa vlade z Vasho pohladu podarilo vyriesit,
uplne alebo ciastocne?
- Ktorym problemom v tejto oblasti sa nova vlada bude musiet, resp.
mala by sa zaoberat? Ako by ste nastavili priority novej vlady na
nasledujuce styri roky Vy?
- Ked sa pozriete na ponuku stran vo volebnej kampani, na ich
volebne programy, predpokladate, ze vsetky alebo aspon niektore z tychto
priorit sa budu riesit, resp. budu vyriesene?
Dušan Zachar, INEKO:
Hlavnými témami počas uplynulého 4-ročného volebného obdobia v
oblasti zdravotníctva bolo najmä pokračovanie v neudržateľnom deficitnom
hospodárení štátnych nemocníc, ktoré ešte zvýraznili plošné regulované
zvyšovania platov zdravotníkov bez ohľadu na kvalitu odvedenej práce a
finančné možnosti poskytovateľov, z toho vyplývajúce nespokojnosti
verejnosti s úrovňou zdravotníctva, ďalej meškajúce a odsúvané projekty
eHealth a DRG, téma na zakrývanie očí
verejnosti pred skutočnými problémami zdravotníctva – našťastie
nezrealizovaný projekt unitarizácie verejného zdravotného poistenia.
Nepodarilo sa spraviť poriadok v poplatkoch pacientov u lekára, hoci
vládni politici prijali príslušný zákon o ich regulácii, ktorý však
priniesol ešte viac neprehľadnosti a zmätku. Téma integrovaných centier
zdravotnej starostlivosti sa postupom času vytratila z éteru.
Naštartoval sa proces obstarávania súkromného partnera pre štát, ktorý
by naprojektoval, financoval, postavil, prevádzkoval a udržiaval novú
univerzitnú nemocnicu v Bratislave. Sprevádzali a sprevádzajú ho mnohé
tajnosti a nejasnosti a taký môže byť aj jeho osud. Vláde sa podarilo
dokončiť prácu jej predchodkyne a zaviedol sa do prerozdeľovacieho
mechanizmu poistného medzi zdravotné poisťovne parameter chorobnosti,
tzv. PCG-model, ktorý medzi poisťovne
spravodlivejšie rozdeľuje peniaze na základe finančnej náročnosti
poistencov – cez prizmu predpísaných liekov. Pozitívne vnímam aj snahu
vlády viac tlačiť na dôležitosť primárnej ambulantnej sféry, kde boli
schválené viaceré opatrenia na posilnenie pozície všeobecných lekárov.
Vláda bude musieť v budúcom volebnom období urgentne riešiť dlh
celého zdravotníctva, ktorý je rakovinou tohto rezortu, pričom bude
zároveň konfrontovaná s nespokojnosťou pacientov s dostupnosťou a
kvalitou poskytovanej zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného
zdravotného poistenia.
Podľa mňa by bolo nutné:
- zavádzať tvrdé rozpočtové pravidlá (hard budget constraints) pre hospodárenie poskytovateľov zdravotnej starostlivosti,
- meranie a transparentné informovanie pacientov a poisťovní o
výsledkoch – nákladoch, objeme a kvalite poskytovanej zdravotnej
starostlivosti napr. i zverejňovaním rebríčkov kvality a efektívnosti
poskytovateľov aj poisťovní na internete a podľa toho aj ich odmeňovanie
– lepšie informovaná verejnosť môže totižto účinnejšie tlačiť na
zvyšovanie kvality zdravotníctva,
- presnejšie definovať, vrátane časovej dostupnosti, a prípadne aj
zúžiť základný balík zdravotnej starostlivosti financovaný z povinného
verejného zdravotného poistenia – tým sa vytvoria lepšie podmienky na
dobrovoľné pripoistenie,
- zavedenie spoluúčasti pacientov pri ambulantnej i nemocničnej starostlivosti so stropmi na ochranu pred neúnosnými výdavkami,
- urobiť poriadok v priamych platbách obyvateľstva a umožniť vyberať
paušálne regulačné poplatky pri návšteve lekára či hospitalizácii,
- zavádzanie a dodržiavanie diagnostických a liečebných štandardov (guidelines),
- zavedenie katalógu výkonov a DRG-systému pri odmeňovaní v lôžkovej starostlivosti do praxe,
- elektronizácia služieb, e-preskripcia a pod.
- znížiť koncentráciu a štátny vplyv na trhu s verejným zdravotným
poistením rozdelením a privatizáciou časti Všeobecnej zdravotnej
poisťovne; podporovať vstup nových hráčov na trh,
- dokončiť transformáciu štátnych nemocníc na akciové spoločnosti a
umožniť vstup súkromného kapitálu do nich – strategickí investori môžu
priniesť do nemocníc lepšie (rozumej: dlhodobo udržateľné) hospodárenie,
vyššiu kultúru aj know-how,
- odstrániť politické nominácie neodborníkov – vyberať manažérov
štátnych nemocníc a iných zdravotníckych zariadení odborníkmi na základe
transparentného verejného výberového konania,
- zrušiť zákonom definované minimálne mzdové nároky zdravotníkov,
- zrušiť tzv. koncovú sieť nemocníc, t.j. zoznam všetkých štátnych
ústavných zariadení, s ktorými musia zdravotné poisťovne uzavrieť
zmluvu,
- razantnejšie postupovať pri racionalizácii a optimalizácii lôžkovej starostlivosti,
- posilniť nezávislosť ÚDZS, atď. (ďalšie naše odporúčania nájdete na str. 68-71 v tejto analýze: http://www.ineko.sk/file_download/875)
Počas celého uplynulého 4-ročného volebného obdobia v oblasti
zdravotníctva sa vynárali na povrch väčšie či menšie kauzy, ktoré
súviseli najmä s masívnou politizáciou rezortu – predraženými nákupmi,
netransparentným zazmluvňovaním poskytovateľov a konfliktami záujmov
rôznych aktérov. Všetky kauzy hovoria o zlyhávaní štátu v zdravotníctve.
Z vyjadrenia bolo citované 9.2.2016 v článku The Slovak Spectator.