Sabína Nagyová, Pravda:
Obraciam sa na Vás s prosbou o poskytnutie vyjadrenia. Ide o
protikorupčné linky zriadené v štátnych nemocniciach. Zisťovali sme, aká
je situácia s týmito linkami a či sú zo strany pacientov využívané.
Viaceré nemocnice nám potvrdili, že neevidujú žiadne sťažnosti od
spustenia linky. Dokonca jedna z nemocníc nám odpísala, že mala tri
podania, no ani jednu nepostúpila polícii, nakoľko ich vedenie nemocnice
vyhodnotilo ako neopodstatnené.
Dušan Zachar, INEKO:
Korupcia v zdravotníctve je bezosporu veľmi pálčivým problémom na
Slovensku, najmä tá veľká, odohrávajúca sa mimo vzťahu lekár – pacient.
Systémovým a najúčinnejším prvkom je nahlasovať korupciu na políciu,
ktorá má zákonné páky na to, aby kauzu dotiahla do nejakého záveru.
Nemocnice sú často v konflikte záujmov a neviem si moc predstaviť, pre
koho by bolo vhodné sa obracať na protikorupčnú linku nemocnice na úkor
kontaktovania polície. Nemocnica musí tak či tak podnet posunúť na
preskúmanie polícii, takže ísť na to takouto obkľukou je zbytočné. Avšak
zriadenie protikorupčného mailu či telefonickej linky pravdepodobne nič
nestojí, alebo len zanedbateľné prostriedky, takže to nie je z hľadiska
nákladov podstatné a možno tam niekto raz za čas s nejakým oprávneným
podnetom zablúdi. A v takom prípade je to potom prínosom, hoci
zanedbateľným. Prínosom môže byť už aj len určité posolstvo, že korupcia
nám vadí. Aj keď reálne kroky, ktoré sú často v absolútnom protiklade s
týmto posolstvom, ho potom negujú. Prezentovať protikorupčné linky ako
účinný nástroj v boji proti korupcii je prisilná káva.
Z vyjadrenia bolo citované 29.12.2015 v článku denníka Pravda.