Ivan Tománek, SITA:
V prvom rade, aké sú výhody elektronizácie zdravotníctva (za predpokladu, že bude od 1. januára 2017 v plnej prevádzke)?
Dušan Zachar, INEKO:
Elektronická výmena dát v zdravotníctve má potenciál ušetriť
spoločnosti mnoho peňazí a zvýšiť kvalitu, efektívnosť, dostupnosť,
informovanosť, a teda najmä bezpečnosť poskytovanej zdravotnej
starostlivosti. Samozrejme si to vyžaduje, aby náklady a čas na
zavádzanie týchto systémov neboli nafúknuté, čo v prípade nášho
verejného sektora s veľkou pravdepodobnosťou nebude platiť. To výrazne
zhoršuje efektívnosť štátneho programu elektronizácie zdravotníctva, a
navyše už teraz pozorujeme, že omnoho lacnejšie súkromné iniciatívy
niektorých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a zdravotných
poisťovní čiastočne suplujú štát a jeho meškajúci eHealth.
Zavedenie eHealth na Slovensku sa niekoľkokrát posúvalo, naposledy za ministerky zdravotníctva Zuzany Zvolenskej. Je teda podľa Vás spomínaný termín (1.1.2017) reálny?
V kuloároch sa hovorí, že riziko ďalšieho meškania tohto štátneho projektu nie je vôbec zanedbateľné.
Tak ako aj pri pri zavádzaní DRG-systému, tak
aj pri eHealth-e existujú latentní odporcovia tohto procesu vnútri
zdravotníckeho sektora, ktorým dnešný stav neporiadku a
netransparentnosti vyhovuje, a potom z neho ťažia. V spojitosti so
slabým politickým líderstvom v rezorte zdravotníctva to potom má za
následok meškanie zavádzania elektronických verejných služieb v tomto
sektore.
Štát vynaložil doposiaľ na eHealth 47 miliónov eur zo štrukturálnych fondov. Poisťovne prispievajú naň každoročne určitou čiastkou. Je podľa Vás tak vysoká suma adekvátna?
Ako som už spomenul vyššie, premrštené náklady a meškanie
relativizujú potenciálne spoločenské úžitky z tohto projektu a pri
porovnaní so súkromným sektorom vidno, že to ide robiť výrazne
lacnejšie, lepšie a rýchlejšie.
Dalo by sa špecifikovať, čo všetko iné sa dalo spraviť, zlepšiť v zdravotníctve na Slovensku za 47 mil. eur? Na čo sa tieto zatiaľ “utopené” prostriedky mohli použiť?
Za uvedenú sumu by sa dala postaviť napríklad jedna stredne veľká, moderne vybavená nemocnica. (viď: http://cenazamonopol.sk/)
Zdravotná poisťovňa Dôvera dokázala zaviesť určitú alternatívu k eHealth za približne 3 milióny eur behom roka. Bolo by podľa Vás efektívnejším riešením, ako vyhodiť 47 mil. eur za doteraz nefungujúci systém, ak by sa k Dôvere pridala aj druhá súkromná zdravotná poisťovňa a spoločne by vytvorili obdobu eHealth?
Myslím si, že aktivity súkromných subjektov v oblasti
elektronizácie boli dôsledkom otáľania štátu, a ak by sa plošným
zavedením nejakého súkromného produktu v celom slovenskom zdravotníctve
dosiahli za menej peňazí rovnaké ciele, ako boli plánované pri štátnom
eHealth-e, tak bez ohľadu na históriu už vynaložených prostriedkov na
štátny eHealth by sme na to mali pristúpiť, čiže prevziať súkromné
riešenia.
Čo by to znamenalo pre trh ak by dve súkromné poisťovne vytvorili “online zdravotníctvo”?
Bola by tu alternatíva štátnemu eHealthu, čo by mohlo nastaviť zrkadlo štátnej neefektívnosti, možno by tu bol priestor prevzatia súkromných riešení a ušetrenia ďalších neproduktívnych verejných výdavkov.