Zlatica Beňová, Pravda:
Ministerstvo zdravotníctva plánuje zmeny kam má zdravotníctvo
smerovať do roku 2030 (uvádza to správa ministra Čisláka, ktorú
predložil do parlamentu, aj Strategický rámec na roky 2014 – 2030, ktorú
ešte v roku 2013 odsúhlasila vláda). Podľa správy chce zlepšiť
dožívanie v zdraví, kedy sa v porovnaní s OECD
dožívame v zdraví o desať rokov menej, a mala by to napraviť reforma
verejného zdravia, ktorú plánuje ministerstvo začať už tento rok (zlepšenie prevencie, znížovaním úmrtnosti, zlepšenie kvality poskyt.
ZS, znížovanie spotreby alkholu a tabaku….). Pripravuje tiež segmentáciu
nemocníc (nemocnice sa budú špecializovať, napríklad na operácie očí
alebo neurologické operácie detí a pod..), zníženie počtu lôžok na
oddeleniach, skrátiť počet dní na lôžku, zlepšiť obložnosť, zavedenie
eHealthu a to už od budúceho roka. Plánuje zdravotnú starostlivosť o
pacientov presunúť z nemocníc do ambulantnej sféry (špecialistov, z
ambulancii špecialistov k všeobecným a od všeobecných do domácej). Chce
znížiť počty návštev u lekárov, posilniť právomoci všeobecných lekárov (to už
začalo realizovať). Týmito opatreniami by sa nemocnice mali dostať na
vyrovnané hospodárenie v priebehu troch rokov. V súvislosti s týmito
krokmi MZ SR Vás chcem poprosiť o vyjadrenie.
Dušan Zachar, INEKO:
S mnohými návrhmi rezortu zdravotníctva sa dá súhlasiť, či už ide
napríklad o potrebu zlepšiť opatrenia v oblasti verejného zdravia,
vrátane zamerania sa na sociálne znevýhodnené komunity, alebo o dôraz na
presúvanie výkonu poskytovania zdravotnej starostlivosti z ústavných
zariadení až smerom dole k domácej starostlivosti. Nie som si však istý,
či práve vybudovanie integrovaných centier zdravotnej starostlivosti
bude v tomto procese takým prínosom, ako očakáva ministerstvo.
Tiež optimalizácia lôžkovej zdravotnej starostlivosti, vrátane jej segmentácie a špecializácie je na Slovensku potrebná. Rozhodovanie o tom de facto od úradníckeho stola však nesie v sebe aj značné riziká. Pri absencii dostatočne kvalitných dát o produkcii, kvalite a efektívnosti zdravotníckych výkonov a služieb jednotlivých nemocníc bude ťažké kvalifikovane rozhodnúť o tom, ktoré nemocnice sa majú na čo špecializovať, ktoré majú ísť do útlmu, a ktorým potečú eurofondy. Nehovoriac o politických tlakoch a možnom vplyve rôznych záujmových skupín.
Je dobré, že sa ministerstvo zdravotníctva snaží motivovať štátne zariadenia, aby hospodárili vyrovnanejšie, ale v slovenskej realite sa ukazuje, že zvýšená manažérska snaha o lepšie hospodárenie a finančné riadenie pri absencii systémových zmien síce môže priniesť čiastkové úspechy, ale sú to väčšinou len krehké úspechy krátkodobého charakteru, ako ukazujú aj najnovšie čísla o hospodárskych výsledkoch štátnych nemocníc, ktoré sa medziročne zhoršili. Opatrenia takéhoto typu sú pritom relatívne ľahko revidovateľné. To môže platiť aj pre avizované 5-ročné rozvojové plány nemocníc, ktoré sa majú začať uplatňovať tesne pred voľbami. Voľby totiž neprajú opatreniam, ktoré sú nepopulárne.
Ministerstvo by sa malo zasadiť o čo najrýchlejšie implementovanie DRG systému, eHealth-u, ako aj systému merania a zverejňovania parametrov kvality a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti na Slovensku.
Z odpovedí bolo citované 27.4.2015 v článku denníka Pravda.