Mária Hunková, TREND:
Chcela by som Vas poprosit o komentar k reforme nemocnicneho
sektora, ktoru planuje MZ SR. Ministerstvo zdravotnictva chce v ramci
svojich strategickych planov upravit siet nemocnic na Slovensku v
zmysle, ze vsetky nemocnice by nemali robit vsetko, ale niektore by sa
mali specializovalizovat na akutnu ZS, ine na liecenie dlhodobo chorych /
jednodnovu ZS a pod. S takouto reformou chce zacat v Trencianskom
kraji, pricom podla zverejneho materialu by zmenami mali prejst NsP Nove
Mesto nad Vahom, NsP Ilava, ale aj sukromne nemocnice v Banovciach a v
Handlovej, ktore patria TLSV invest a.s., a
ktore jedine nevytvaraju straty. Na doplnenie, reforme maju predchadzat
dalsie rokovania s Asociaciou nemocnic Slovenka a Asociaciou statnych
nemocic, ako aj zmena legislativy. Zmena profilizacie nemocnice by mala
byt podmienkou pre cerpanie eurfondov, co si podla rezortu stanovila
Európska komisia, resp. cerpanie podmienila reformou.
Ako vo vseobecnosti hodnotite strategicke plany ministerstva
zdravotnictva v nemocnicnom sektore? Ake su jeho pozitiva a negativa?
Su kriteria, ktore by mali rozhodnut o tom, ktore nemocnice zostanu akutnymi nastavene dobre?
V TN kraji by mali ako akutne nemocnice zostat statna FN TN, VUC-karske
NsP Povazska Bystrica, Prievidza a Myjava (ta je este otazna). Obmedzit
by sa mala cinnost nemocnic NsP Nove Mesto n/Vahom, Ilava, Banovce a
Handlova. Povazujete toto rozhodnutie za spravne z hladiska dostupnosti a
efektivity danych zdrav. zariadeni?
Je v poriadku, ze nemocice, ktore budu chciet cerpat eurofondy
budu musiet “ustupit” statu a suhlasit so zmenou svojej profilizacie?
Dušan Zachar, INEKO:
Optimalizácia lôžkovej zdravotnej starostlivosti je na Slovensku
potrebná. V ideálnom prípade, ak by dostatočne dobre fungovala súťaž
medzi viacerými zdravotnými poisťovňami a štát by aktuálnou podobou
legislatívy neznemožňoval uskutočňovať vo väčšej miere racionalizačný
proces (minimálna a koncová sieť, minimálne mzdové nároky, minimálne
materiálnotechnické a personálne normatívy a pod.), a ak by boli
dostupné dáta o kvalite a efektívnosti poskytovanej zdravotnej
starostlivosti, tak v takom prípade by bolo prirodzenejšie a asi aj
efektívnejšie, aby túto optimalizáciu postupne vykonávali zdravotné
poisťovne cez selektívne zazmluvňovanie poskytovateľov. Keďže však mnohé
z týchto atribútov chýbajú, môže snaha MZ SR diferencovať súčasné
nemocnice priniesť ovocie vo zvýšenej kvalite a efektívnosti
poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Rozhodnutie de facto od
úradníckeho stola však nesie v sebe aj značné riziká. Pri absencii
dostatočne kvalitných dát o produkcii, kvalite a efektívnosti
zdravotníckych výkonov a služieb jednotlivých nemocníc bude ťažké
kvalifikovane rozhodnúť o tom, ktoré nemocnice sa majú na čo
špecializovať, ktoré majú ísť do útlmu, a ktorým potečú eurofondy.
Nehovoriac o politických tlakoch a možnom vplyve rôznych záujmových
skupín.
Je dôležité, aby MZ SR definovalo merateľné ciele, výsledky, ktoré
majú byť použitím eurofondov dosiahnuté, aby verejnosť dokázala neskôr
vyhodnotiť účelnosť použitých prostriedkov z európskych fondov.
Z vyjadrenia bolo citované 23.4.2015 v článku týždenníka TREND.