Veronika Folentová, Denník N:
Chcela som Vas poprosit o dva konkretne navrhy na
zlepsenie v nemocniciach.
Dušan Zachar, INEKO:
Potrebné by bolo napraviť motivácie aktérov v zdravotníctve
a nastaviť ich tak, aby sa napríklad štátu ako zriaďovateľovi
najväčších nemocníc a ich manažmentom viac oplatilo lepšie
hospodáriť ako sa zadlžovať a draho obstarávať, aby v prípade
zlyhaní boli potrestaní súdmi, exekúciami, konkurzom, odpredajom
majetku či opätovným nezvolením, aby zdravotnícki pracovníci boli
odmeňovaní adekvátne kvalite nimi odvedenej práce, a nie všetci na
rovnakej alebo podobnej úrovni, aby zdravotné poisťovne
zazmluvňovali poskytovateľov na základe parametrov kvality a
efektívnosti, a nie na základe toho, kto je ich vlastníkom. Na to,
aby sa to udialo, je nutné prijímať aj systémové opatrenia, a nie
len marketingové opatrenia typu rošád manažérov štátnych zariadení
či prizvania jednej-dvoch malých mimovládiek do správnych rád
niektorých nemocníc. Je potrebné pokračovať v nedokončenej reforme
zdravotníctva.
Zdravotníctvo je charakteristické vysokou informačnou nerovnosťou,
ktorá znižuje efektívnosť rozhodnutí jednak politikov a štátnych
úradníkov, ale aj rádových občanov. A tým pádom aj verejných
financií. Aby dokázala široká verejnosť vytvárať efektívnejší tlak
na zlepšovanie kvality zdravotníctva, nemocnice nevynímajúc, musí
mať k dispozícii kvalitné informácie. Mnohé informácie o kvalite a
efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti sú štátnymi
orgánmi a inštitúciami od nemocníc a zdravotníckych pracovníkov
vyžadované, zvyšujú ich administratívnu záťaž a potom sú často
ukladané len do šuflíka, a nie sú dostatočne využívané, alebo ich
najmä Ministerstvo zdravotníctva SR, Národné centrum zdravotníckych
informácií a Všeobecná zdravotná poisťovňa odmietajú zverejniť
občanom. Treba začať kvalitne merať kvalitu a efektívnosť
poskytovanej zdravotnej starostlivosti v jednotlivých zdravotníckych
zariadeniach, čo bez dostupných kvalitných dát nie je možné.
Absencia dostatku informácií umožňuje naopak žiť dlhšie v klamstve
či ilúzii, čo môže niekomu vyhovovať, avšak v konečnom dôsledku
príde o to strmší pád a bolestivé vytriezvenie pre väčšinu
spoločnosti.Vyjadrenie bolo zverejnené 10.2.2015 v ankete Denníka N.