Erik Kapsdorfer, Hospodárske noviny)
Dobry den, ministerstvo zdravotnictva podpisalo v novembri 2011 zmluvu
c. 13/2011/OPV o poskytnuti nenavratneho financneho prostriedku (2 mil.
eur) z ESF a statneho rozpoctu pre Nemocnicu
arm. generala L. Svobodu vo Svidniku. Z prilohy k uvedenej zmluve
vyplyva, ze az 1,7 mil. eur z penazi urcenych na projekt “Vzdelavacie
aktivity pre lekarov do odboru radiologia” malo byt pouzitych na
21-mesacny prenajom CT pristroja (vratane dodavky a servisu). Pocet
hodin vyuzitia pristroja mal byt 1764 hodin.
Dokazali by ste posudit adekvatnost tejto sumy za prenajom cetecka? Mate informacie o tom, ze by si nemocnice na Slovensku zvykli pre svoje potreby prenajimat CT pristroje? Cena novych CT pristrojov sa pohybuje pod urovnou milion eur. Moze mat nejaku logiku rozhodnutie svidnickej nemocnice uprednostnit drahsi prenajom cetecka pred lacnejsou moznostou, ktorou by bol jeho nakup? Nachadzate v tomto rozhodnuti nemocnice nejako “racio”?
Dušan Zachar, INEKO:
Z môjho penza informácií nedokážem posúdiť cenu ani logiku prenájmu
CT-čka. Musíte sa pýtať samotnej nemocnice, ostatných nemocníc, aj
súkromných aj zahraničných (českých), odborníkov z rádiológie a
výrobcov.
V každom prípade platí, že mnohé tendre v slovenskom zdravotníctve,
eurofondy nevynímajúc, obsahujú znaky, ktoré sa nadpriemerne často
vyskytujú v korupčných kauzách. K nim patria známosti a prepojenia medzi
obstarávateľmi a dodávateľmi, nízky počet ponúk v obstarávaniach,
nepatrné rozdiely medzi očakávanou hodnotou zákazky a cenovými ponukami,
účasť podnikov so zlou reputáciou či relatívne veľká účasť
sprostredkovateľských a schránkových firiem v tendroch. Pri eurofondoch
zohráva rolu i fakt, že princíp súťaženia a efektívnosti použitých
prostriedkov je tu obmedzený a oveľa viac hrajú prím konexie a to, aby
boli eurofondy včas prečerpané a na papieri, teda po formálnej stránke
to všetko vyzeralo v poriadku. Potom samozrejme často dochádza k mrhaniu
s verejnými zdrojmi.
Písané 11.11.2014 pre Hospodárske noviny.