Mária Hunková, Hospodárske noviny:
Chcela by som Vas poprosit o komentar k navrhu zakona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, ktory je momentalne v medzirezortnom pripomienkovom konani. Ten by mal zaviest pre zamestnancov v kategorii 1 a 2 zdravotny dohlad, ktory si mozu zamestnavatelia zabezpecovat sami jednym zdravotnickym pracovnikom alebo timom pracovnej zdravotnej sluzby, ktory si objednaju. Preventivne lekarske prehliadky sa zavadzaju osobitnym predpisom len pri vybranych skupinach ako napr. ozbrojene zlozky, SBS, zamestnanci na zeleznici a pod., nie un bloc pre vsetkych zamestnancov v tychto kategoriach. Kategorie 3 a 4 zostavaju ako doteraz, teda povinna aj zdravotna pracovna sluzba aj lekarske zdravonte prehliadky.
Ako hodnotite tento navrh? Je podla Vas dolezity zdravotny pracovny dohlad aj pri zamestnancoch v kategorii 1 a 2? Ako sa to dalo inak vyriesit, aby aj EK, ktora nas upozornovala na nesulad nasej legislatiy a europskej smernice, bola spokojna, aj to nepredstavovalo financu zataz pre zametsnavatelov? Je napr. nutne, aby ten dohlad vykonavali priamo zdravotnicki pracovnici? Firmy si to totiz chceli zabezpecovat svojimi vyskolenymi pracovnikmi.
Dušan Zachar, INEKO:
V tejto oblasti by Slovensko nemalo prijimat ani “o chlp” prisnejsie pravidla, ako su nutne, aby boli konformne z hladiska europskej legislativy. Ci je to pri tomto navrhu naozaj tak, neviem s uplnou urcitostou potvrdit, ale je evidentne, ze aktualny navrh ide tymto smerom a je miernejsi ako ten, ktory bol stiahnuty z rokovania parlamentu. Je dobre, ze povinne preventivne lekarske prehliadky hradene zamestnavatelmi a pracovna zdravotna sluzba by sa nemali tykat pausalne vsetkych pracovnikov zaradenych do najmenej rizikovych kategorii I. a II., lebo pre niektorych zo zamestnavatelov by prave tato neproduktivna administrativna zataz mohla znamenat tu povestnu kvapku, pre ktoru pohar pretecie. Negativne by si to potom odniesol trh prace, ale aj statna kasa.
Z odpovede bolo citované 24.3.2014 v článku Hospodárskych novín.