Peter Krajčovič, Lekárnické listy:
Radi by sme poznali Vas nazor na niektore skutocnosti prezentovane
v tlacovej sprave MZ SR tykajucej sa zmien v liekovej politike
(http://www.health.gov.sk/Clanok?zmeny-v-liekovej-politike-prinesu-usporu-viac-ako-76-milionov-eur).
V sprave sa okrem ineho konstatujte, ze: "Nové referencovanie
liekov by malo po novom ročne priniesť úsporu vo výške viac ako
76 miliónov eur. Zmeny výpočtu ceny liekov z druhej najnižšej
ceny na priemer troch najnižších v rámci EÚ by podľa odhadov
Ministerstva zdravotníctva SR mali znamenať pokles cien u viac
ako 1220 liekov."
Zastavate rovnaky nazor a vnimate prechod na tzv.
nove referencovanie cien liekov za pozitivny krok? Odhadujete
rovnake financne uspory?
Dušan Zachar, INEKO:
Takéto finančné odhady dopadov bývajú často veľmi nepresné. Nemám
dostatok informácií, aby som ich vedel komplexne posúdiť. Avšak ak
zoberieme do úvahy fakt, že predošlá vláda predpokladala ročnú
úsporu z titulu prechodu referencovania cien liekov z priemeru 6
najlacnejších krajín EÚ na druhú najnižšiu úroveň v EÚ vo výške 60
až 70 mil. EUR, tak potom sa odhady úspor z "kozmetického"
prechodu na systém referencovania na úrovni priemeru 3
najlacnejších krajín EÚ javia ako dosť nadhodnotené.
Prechod na nové referencovanie cien liekov na úrovni priemeru
troch najnižších v rámci EÚ považujem zo strany MZ SR za
nedostatočne vyargumentovaný, pričom ďalšia zmena systému
referencovania prišla ani nie po roku od predošlej a jej prínos
nie je jednoznačný. Niektorým výrobcom liekov táto zmena zahrá do
kariet, t.j. zvýšia sa ich ceny, niektorým naopak, t.j. znížia sa
ich ceny.
Pri akomkoľvek úradnom stanovovaní cien, a systém referencovania
takým je, sa nedá vyhnúť riziku, že sa cena bude odchyľovať od
rovnovážneho stavu. Ide pritom často o "systém pokus-omyl".
Ambíciou regulátorov by malo byť dostať sa čo najbližšie na hranu,
a pritom nespadnúť do priepasti. Tá hrana predstavuje vyčerpanú
monopolnú rentu farmaceutických spoločností a priepasť nedostatok
dôležitých liekov pre pacientov.
V sprave sa dalej uvazda, ze: "Kým v roku 2011 doplatili
pacienti za lieky celkovo viac ako 175 mil. eur, v roku 2012 to
bolo menej až o 26 mil. eur. Udržať tento trend, prípadne ho
ešte znížiť, bude jednou z priorít ministerstva zdravotníctva aj
v ďalších rokoch."
Myslite si, ze sa MZ SR podari v buducnosti udrzat
trend znizovania doplatkov pacientov za lieky? Ako hodnotite
znizenie doplatkov pacientov o 26 mil. eur v roku 2012 oproti
roku 2011? Myslite si, ze je cinnost MZ SR v tomto smere
efektivna, alebo existuju moznosti aj na vyraznejsie znizenie
doplatkov pacientov?
Doplatky pacientov za lieky majú svoj nesporný regulačný význam.
Donedávna patrilo Slovensko v medzinárodnom porovnaní medzi
krajiny OECD s najnižším podielom súkromných výdavkov na lieky na
celkových výdavkoch na lieky. Aj nízke doplatky pacientov, resp.
štedré preplácanie nákladov za lieky zo zdrojov verejného
zdravotného poistenia spolu s tradičnou slovenskou kultúrou
hojného predpisovania liekov takmer pri každej návšteve lekára a
slabé kontrolné mechanizmy mali potom za následok, že z hľadiska
spotrebovaného množstva liekov bolo Slovensko nad priemerom OECD.
Mnohí ekonómovia, vrátane tých z OECD, preto odporúčali, aby
Slovensko zvýšilo doplatky pacientov na lieky, a to aj napriek
tomu, že podiel priamych platieb obyvateľstva na celkových
zdrojoch zdravotníctva máme nadpriemerne vysoký. Za predošlej
vlády prišlo k zvýšeniu doplatkov pacientov a zároveň k
pozitívnemu postupnému trendu znižovania spotreby v počte balení
liekov.
Aby sa i naďalej znižovala spotreba liekov a doplatky pacientov za
lieky nezaťažovali neúnosným spôsobom peňaženky sociálne
najslabších skupín obyvateľstva (a nielen seniorov a ŤZP), je
nutné pre ne zaviesť ochranný horný strop na priame platby a
zároveň dôsledne presadzovať skutočnú povinnú generickú
preskripciu u lekárov a povinnú generickú substitúciu v lekárňach.
V sprave sa dalej uvazda, ze: "Efektívnym nástrojom na
presadzovanie niektorých priorít by mala byť aj kategorizácia
liekov, ktorej zmeny sa v pozitívnom zmysle prejavili už v
aprílovej kategorizácii. Tá v porovnaní s januárom znížila
doplatky u 835 liekov."
Povazujete kategorizaciu (tak ako su v nej procesy
nastavene a skutocne funguju) za skutocne efektivny nastroj na
presadzovanie zamerov MZ SR ohladom znizovania doplatkov
pacientov?
Cast je zodpovedana pri predoslej otazke.
Z vyjadrení bolo citované na strane 16 v Lekárnických listoch č. 5/2013.