Jana Čunderlíková, SITA:
Na Slovensku aktuálne pôsobia tri zdravotné poisťovne. Prinášajú podľa
vás jednotlivé ZP pre svojich poistencov v rámci svojich možností všetko
čo by mohli, alebo je tu ešte priestor pre zlepšovanie služieb,
produktov? Ak áno čo konkrétne?
Je podľa vás dostatočná konkurencia medzi týmito zdravotnými poisťovňami?
Ak nie, ako je možné zlepšiť súťaž na trhu verejného zdravotného poistenia?
Od rozhodnutia poistenca zmeniť ZP až do obdobia kedy sa stáva jej
klientom, môže uplynúť aj celý jeden rok. Mobilita poistencov medzi ZP
tak nie je taká frekventovaná. Je podľa vás z hľadiska konkurencie
správne, že poistenec sa môže rozhodnúť zmeniť ZP len raz ročne, pričom
klientom novej ZP sa stane až od nasledujúceho roka?
Dušan Zachar, INEKO:
Zdravotné poisťovne majú veľký priestor na zlepšovanie a zefektívňovanie
svojich činností. Či už je to pri celkovom manažovaní pacienta – od
čakacích zoznamov, cez komunikáciu s klientom, informovanosť, až po
poradenstvo a programy prevencie – alebo pri odmeňovaní poskytovateľov
či revíznej činnosti. Bohužiaľ, naša legislatíva nedefinovaním
základného balíka zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného
zdravotného poistenia neumožňuje poisťovniam sa výrazne od seba
odlišovať na strane rozsahu uhrádzaných výkonov či rôznym poistným.
Konkurencia na trhu zdravotného poistenia je nízka, trh je príliš koncentrovaný, s dominantným postavením štátnej VšZP. Rozšíreniu súťaže na tomto trhu by prospelo, keby sa relevantné politické sily na Slovensku zhodli, že ideme dlhodobo pokračovať v budovaní pluralitného systému v zdravotnom poistení, že sa nebude zakazovať zisk pre poisťovne, že sa nebudú zvýhodňovať štátni poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a pod. Súťaži by tiež pomohlo rozdelenie VšZP na viac častí a ich privatizácia najlepšie na trh novovstupujúcimi súkromnými subjektmi. Presne definovaný základný balík, možnosť sa pripoistiť na neprioritné diagnózy, mať rôzne zdravotné plány či odlišné poistné by dozaista tiež prospelo súťaži medzi zdravotnými poisťovňami a podnecovalo by vstupovanie nových investorov na náš trh aj zo zahraničia.
Možnosť zmeniť poisťovňu raz za rok považujem za rozumný kompromis medzi potrebou istej stability a kontinuity, ktoré pomáhajú poisťovniam si lepšie naplánovať svoju činnosť (vrátane rozsahu zazmluvňovania poskytovateľov) na nasledujúce obdobie, akceptovateľnou administratívnou záťažou a nevyhnutnou slobodou výberu zo strany verejnosti, ktorá tlačí na poisťovne výrazne nepodliezať latku určitej kvalitatívnej úrovne.
Písané 4.9.2012 pre tlačovú agentúru SITA.