Peter Goliaš
INEKO, september 2009
Za cenné postrehy a pripomienky ďakujem Eugenovi Jurzycovi, riaditeľovi INEKO.
Tento dokument vznikol v rámci projektu INEKO a Dôvery Holding a.s.
zameraného na informovanie o zdravotníctve prostredníctvom internetového
portálu www.i-health.sk.
Dokument predstavuje 16 odporúčaní INEKO na reformu financovania zdravotníctva na Slovensku. V rámci odporúčaní identifikuje hlavné problémy financovania a ponúka prehľad zahraničných skúseností
pri riešení podobných problémov. Cieľom dokumentu je podnietiť verejnú
ale aj odbornú diskusiu o problémoch financovania slovenského
zdravotníctva a možnostiach reformy. Nejde pritom o komplexný návrh
reformy, ale skôr o načrtnutie možných riešení, ktorých prípadná
realizácia si bude vyžadovať podrobnejší výskum a analýzy. Predmetom
skúmania v uvedenej analýze neboli platobné vzťahy medzi poisťovňami a
poskytovateľmi.
Autor má ekonomické a nie medicínske vzdelanie, preto sa dopredu
ospravedlňuje za prípadné nepresnosti v medicínskej terminológii.
Úvodné citáty
Predslov
Odporúčania:
- Presnejšie definovať nároky pacientov v rámci solidárne financovanej časti zdravotníctva
- Posudzovať efektívnosť poskytovanej starostlivosti financovanej z verejných zdrojov
- Regulovať spoluúčasť pacienta pri financovaní zdravotnej starostlivosti s cieľom obmedziť živelné šírenie spoluúčasti ako aj nežiaduce dôsledky ilúzie bezplatnosti
- V rámci zavádzania regulovanej spoluúčasti obnoviť fixné platby za služby súvisiace so zdravotnou starostlivosťou
- Sociálne slabších, chronicky chorých a starších pacientov chrániť pred neúnosnými výdavkami v hotovosti (predovšetkým zaviesť výnimky z platenia spoluúčasti, resp. limity pre maximálne výdavky v hotovosti)
- Vytvoriť podmienky pre vznik a rozvoj nepovinného doplnkového poistenia
- Zaviesť povinné sporivé účty na financovanie spoluúčasti v širšom rozsahu
- Zaviesť povinné poistenie na výdavky spojené s dlhodobou starostlivosťou o starších ľudí
- Upraviť
vymeriavacie základy pre platenie zdravotných odvodov tak, aby boli čo
najviac zhodné s vymeriavacími základmi pre platenie dane z príjmov
fyzických osôb – cieľom je obmedziť špekulácie a úniky pri platení
zdravotných odvodov a zmeniť regresívny charakter zdravotných odvodov na
progresívny
- Zverejňovať výšku zaplatených zdravotných odvodov každého jednotlivca na internete
- Zjednodušiť
výber zdravotných odvodov a to najmä zavedením jednotného
daňovo-odvodového priznania a prevodom výberu odvodov na daňové úrady
- Zaviesť bonusy (prípadne aj malusy) na poistné sadzby,
resp. v podobe hotovostných platieb alebo iných zvýhodnení tak, aby
zohľadňovali pacientovu úspornosť, resp. mieru rizikového správania sa
poistencov
- Poisťovne aj poskytovateľov odmeňovať za preukázané zvyšovanie efektívnosti (napr. bonusmi určenými ako podiel z dosiahnutej úspory, resp. uvoľnením regulácie tvorby a použitia zisku)
- Zvyšovať transparentnosť a to najmä zlepšením informovanosti pacientov o cene a kvalite liečby
(napr. zverejňovaním rebríčkov kvality poskytovateľov, štandardizáciou
liečebných postupov, zavádzaním tzv. otvoreného účtovníctva)
- Podporovať súťaž medzi poisťovňami aj medzi poskytovateľmi, využívať pritom transparentné formy riadenia, ako aj motivačný vplyv zisku a súkromného vlastníctva
- Dlhodobá
vízia - Spôsob zabezpečenia solidarity pri výbere zdravotných odvodov
postupne presúvať od regulácie výberu poistného k priamemu dotovaniu
voľne tvorených poistných platieb (predovšetkým uvoľňovať tvorbu
poistných platieb tak, aby sa poisťovne mohli líšiť v ich výške, ako aj
znižovať mieru prerozdeľovania vybraného poistného)
Použitá literatúra