Dušan Zachar
INEKO, február 2012
Stručné hodnotenie zdravotnej politiky v roku 2011:
Medzi opatrenia s najväčším prínosom hodnotíme reformu liekovej
politiky, hoci mnohé jej časti neboli dotiahnuté do konca, mohli byť
ambicióznejšie a do niektorých musel byť minister zdravotníctva
dotlačený vonkajším prostredím. Zmeny v liekovej politike majú potenciál
priniesť do systému viac transparentnosti, efektívnosti, a tým aj viac
úspor vo verejných financiách. Významnou kvalitatívnou zmenou je povinné
predpisovanie niektorých liekov na úrovni ich účinnej látky (tzv.
generická preskripcia). Medzi najpozitívnejšie opatrenia možno zaradiť
tiež nevyhnutnú racionalizáciu nemocničných lôžok a oddelení a ostatné
úsporné kroky (napr. preferovanie jednodňovej zdravotnej
starostlivosti), ktoré prebiehali a prebiehajú v súčinnosti s VšZP.
Kladne vnímame aj prijatie nariadenia o minimálnej sieti poskytovateľov,
ktoré zrušilo koncovú sieť nemocníc obsahujúcu len štátne zariadenia, a
novým definovaním pevnej siete prispelo k rovnoprávnosti poskytovateľov
ústavnej zdravotnej starostlivosti bez ohľadu na to, či sú štátne alebo
nie. Ako prínos a zároveň nevyhnutnosť, vyplývajúcu z nálezu Ústavného
súdu SR, považujeme obnovenie možnosti tvorby a vyplácania si zisku
zdravotnými poisťovňami pri dodržaní zákonných podmienok.
V rezorte zdravotníctva je momentálne rozpracovaných niekoľko relatívne
významných zmien, ktoré majú potenciál priniesť väčší poriadok a vyššiu
efektívnosť v systéme. Je to napríklad pokračovanie v zavádzaní nového
úhradového mechanizmu v zariadeniach ústavnej starostlivosti - tzv.
DRG-systém - ktorým sa má nemocniciam platiť na základe diagnóz, teda
podľa medicínsko-ekonomickej náročnosti liečených pacientov. Tým sa má
docieliť, aby rôzne nemocnice nedostávali za rovnaké výkony rozdielnu
výšku úhrad od poisťovní. Spravodlivejšie prerozdeľovanie financií z
verejného zdravotného poistenia medzi poisťovne má zas zabezpečiť
plánovaný tzv. PCG-systém (Pharmacy-based Cost Group), ktorý sa
používa na kompenzáciu rizikovej štruktúry poistencov podľa nákladových
skupín založených na predpísaných liekoch. Ide teda o prerozdelenie
peňazí aj na základe chorobnosti poistného kmeňa poisťovne.
Medzi negatíva radíme netransparentné rozhodovanie o úhrade vakcíny
Prevenar od firmy Pfizer pri povinnom očkovaní detí proti pneumokokovým
nákazám (vedľajším efektom tejto kauzy však bolo aspoň prijatie
prísnejších pravidiel pri cenotvorbe liekov), ale najmä podcenenie a
neskoré prijímanie potrebných opatrení, ktoré si vyžiadala
bezprecedentná nátlaková protestná akcia lekárskych odborárov s
hromadným podaním výpovedí, ktorá, uznávame, zašla až za hranice
doposiaľ predstaviteľného. Veľmi zlým výsledkom však je, že MZ SR a
vláda nakoniec ustúpili protestujúcim lekárom v každej ich požiadavke,
čo sa v budúcnosti prejaví vo zvyšujúcom sa dlhu zdravotníckych
zariadení, ich možnom kolapse a horšej kvalite poskytovanej zdravotnej
starostlivosti pacientom, nehovoriac o deštrukčnom potenciáli tejto
protestnej akcie na celé verejné financie, nakoľko ostatní zamestnanci
vo verejnom sektore dostali návod, že v SR je nátlak efektívnym
nástrojom na dosiahnutie vyšších miezd.
Negatívne tiež hodnotíme, že MZ SR nepovolilo nemocniciam vyberať
poplatky napríklad za stravu a hospitalizáciu a pri ostatných poplatkoch
chcelo zákonom regulovať len tie, ktoré sa už beztak od pacientov
vyberajú.
Otázne sú opatrenia obchádzajúce, pod zámienkou zvyšovania bezpečnosti
pacienta a úspor peňazí, zaužívaný a dobre fungujúci distribučný reťazec
pri niektorých onkologických liekoch a vakcínach pre deti, ktoré si
pacienti majú vyberať priamo v nemocnici či ambulancii lekára, a nie ako
doteraz v lekárni. V mnohých prípadoch totižto prišlo k zhoršeniu
dostupnosti liekov a vakcín pre pacientov a ani lekári sa nestotožnili s
touto ich novou obstarávacou úlohou.
Veľkou škodou je, že MZ SR a vláda sa neodhodlali na potrebné zúženie
takmer neobmedzeného rozsahu zdravotnej starostlivosti hradenej z
verejného poistenia, ktorý je v momentálnej situácii výkonnosti
slovenskej ekonomiky neudržateľný. Slovenskému zdravotníctvu ďalej chýba
meranie kvality na všetkých jeho úrovniach, dekoncentrácia poistného
trhu rozdelením a čiastočnou privatizáciou VšZP či vstup súkromného
kapitálu do zdravotníckych zariadení.
Už teraz je jasné, že akákoľvek vláda, ktorá vznikne po predčasných voľbách v marci 2012, sa bude musieť zaoberať riešením vysokého dlhu v zdravotníctve, ktorý sa navýšením platov lekárov a sestier pravdepodobne ešte viac prehĺbi. Vláda bude aj naďalej konfrontovaná s nespokojnosťou verejnosti ohľadom dostupnosti a kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti na Slovensku.