Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Analýza príjmov súkromných ambulantných lekárov ukázala, že
sú medzi nimi výrazné rozdiely v závislosti od odbornosti.
Kardiológovia a gynekológovia zarábajú najviac, neurológovia a
internisti najmenej. Rozdiel je aj 2,5-násobný. Kým napríklad
kardiológovia, gynekológovia, gastroenterológovia a pediatri
dosiahli ekvivalent priemernej hrubej mesačnej mzdy na úrovni
približne 3-tisíc a viac eur, neurológovia, internisti, klinickí
logopédi, dermatovenerológovia, pneumológovia a skoro aj urológovia
zarábali mesačne pod 1 700 eur. V priemere mal súkromný ambulantný
lekár v roku 2017 hrubý mesačný príjem vo výške 2 416 eur.
Nemocniční lekári - špecialisti zarábajú viac.
Viac informácií nájdete v blogu.
To, že sa dve závažné pochybenia stali za ostatný mesiac, môže byť dielom náhody, intenzívnejším a citlivejším zameraním sa médií na podobné prípady po zverejnení prvej udalosti, ale môže naznačovať aj systémové zlyhania (keď si pozrieme na portáli nemocnice.ineko.sk údaje o sťažnostiach pacientov a udelených pokutách pre UNLP, tak zistíme, že pri oboch parametroch je košická univerzitka najhoršia spomedzi ostatných veľkých štátnych nemocníc). Samozrejme akákoľvek medializovaná negatívna informácia znižuje dôveru ľudí v dané zariadenie. Ale najdôležitejšie je, či sa nemocnica zo zlyhaní poučí a naštartuje systémové zmeny, ktoré podobné pochybenia do budúcnosti obmedzia.
Kým vo vyspelých zdravotníckych systémoch a kultúrach odzrkadľuje štatistika výskytu nemocničných nákaz (NN) reálny stav v zariadeniach, u nás to zďaleka tak nie je.
Čísla o NN, ktoré sú u nás dostupné z verejných zdrojov, sú absolútne
mimo realitu. Nedá sa na ne vôbec spoľahnúť, sú nepoužiteľné. Dôvodov, prečo je to u nás tak, je viacero
- slabý tlak vedenia na meranie výskytu NN, nepovinné hlásenia
nemocníc, slabá kontrola a vyvodzovanie zodpovednosti, chybajúca
jednotná metodika, chýbajúci nemocniční epidemiológovia, zlá
komunikácia, nedostatočné kompetencie a vplyv epidemiológov, resp.
hygienikov, kultúra lajdáckosti a podvádzania, slabo fungujúca
elektronizácia atď.
Výroky premiéra Pellegriniho v súvislosti s nemocnicami na Boroch a
Rázsochách nepovažujeme za šťastné. Sú to ako keby silácke reči, ktoré
majú presvedčiť voličov, že štát je v tejto veci akcieschopný a má
všetko pod kontrolou. Pritom skôr opak je pravdou. (Ne)činnosť vládnej
moci, resp. zvláštne otáľanie a neustále zmeny pri zámere výstavby novej
univerzitnej nemocnice v Bratislave umožnili, aby súkromný investor
získal časovú výhodu pri výstavbe svojej nemocnice. Takisto jav
vyberania hrozienok z koláča má štát možnosť obmedzovať štandardnými
nástrojmi v rámci systému financovania zdravotnej starostlivosti
(napríklad cez zreálnenie relatívnych váh pri DRG, aby každá skupina
výkonov odrážala slovenskú realitu a nákladovú náročnosť liečby v
rovnakej miere alebo cez zazmluvňovanie dominantnou štátnou VšZP, ktorá
zvyčajne určuje ceny na trhu (price setter)). Takže kritika premiéra by
mala smerovať skôr do vlastných radov.
Štát by mal byť najmä
spravodlivý regulátor zdravotníctva, ktorý nediskriminuje žiadneho poskytovateľa. Ak však k tomu aj sám poskytuje
zdravotnú starostlivosť, je tu konflikt záujmov spolu s rizikom
zneužitia štátnej moci na presadzovanie cieľov, ktoré nie sú vo verejnom
záujme.
Ľudia nevyužívajú služby štátneho elektronického zdravotníctva preto, lebo jeho užívateľská neprívetivosť odrádza aj najväčších fanúšikov elektronizácie. Aj mladý človek s druhostupňovým vysokoškolským vzdelaním má problém nájsť relevantné informácie, nainštalovať všetky potrebné prvky a využívať prínosy z elektronizácie. Navyše mnohé funkcionality eZdravia ešte reálne nefungujú (skúste sa napríklad elektronicky objednať ku neurológovi...) a tie, ktoré sú činné, môžu záujemcovia využívať v oveľa komfortnejšom móde a relatívne jednoducho v rámci elektronických služieb zdravotných poisťovní.