Kapitola 6: Rozhodovanie o úhradách za lieky z verejných zdrojov
Spôsob rozhodovania:
Cena lieku je zložená z úhrady zdravotnej poisťovne a doplatku pacienta. O výške úhrady lieku z verejných zdrojov (teda zdravotnou poisťovňou) rozhoduje ministerstvo zdravotníctva na návrh kategorizačnej komisie, ktorá je jeho poradným orgánom. Uplatňuje pritom tzv. referenčný systém úhrad, podľa ktorého lieky s rovnakou účinnou látkou majú mať v princípe rovnakú výšku úhrady z verejných zdrojov v prepočte na dávku účinnej látky, pričom najmenej jeden liek obsahujúci liečivo z každej z tzv. anatomicko-terapeuticko-chemickej (ATC) skupiny liečiv je plne hradený z verejného zdravotného poistenia, čiže pacienti naň nedoplácajú. Tento princíp vyplýva zo zákona č. 577/2004,podľa ktorého ministerstvo zdravotníctva určuje maximálnu výšku úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva, čiže účinnej látky, ktorú obsahujú konkrétne lieky. Maximálna výška úhrady zdravotnej poisťovne za liek zaradený do zoznamu liekov zodpovedá násobku počtu štandardných dávok zaradeného liečiva obsiahnutých v lieku a maximálnej výšky úhrady za štandardnú dávku zaradeného liečiva. Pri znížení predajnej ceny čiastočne uhrádzaného lieku na základe verejného zdravotného poistenia v lekárni musí zostať pomer úhrady zdravotnej poisťovne a úhrady poistenca nezmenený.
Ilustračný príklad:
Lieky obsahujúce liečivo XY | Liek A | Liek B | ||
Maximálna konečná cena lieku v lekárni (t.j. maximálna predajná cena) |
200 Sk | 400 Sk | ||
Počet štandardných dávok liečiva XY v lieku | 10 | 15 | ||
Maximálna úhrada zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva XY |
20 Sk | |||
Maximálna výška úhrady zdravotnej poisťovne | 10 x 20 = 200 Sk | 15 x 20 = 300 Sk | ||
Doplatok pacienta | 0 Sk | 100 | Sk | |
Pomer maximálnej úhrady a doplatku | 200 : 0 | 300 | : 100 = 3 | |
Skutočná predajná cena v lekárni | 200 Sk | 300 Sk | ||
Skutočná úhrada zdravotnej poisťovne | 200 Sk | 225 Sk | ||
Skutočný doplatok pacienta | 0 Sk | 75 Sk | ||
Pomer skutočnej úhrady a doplatku | 200 : 0 | 225 | : 75 = 3 |
Inštitucionálny rámec:
Kategorizačná komisia pre liečivá je poradným orgánom ministerstva zdravotníctva. Jej úlohou je posudzovanie zaradenia, resp. vyradenia liečiva (účinnej látky, ktorú obsahuje konkrétny liek) zo zoznamu liečiv a liekov plne alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia, ako aj určenie štandardnej dávky liečiva (DDD) a maximálnej výšky úhrady zdravotnej poisťovne za štandardnú dávku liečiva. Komisia má 11 členov, ktorých vymenúva minister zdravotníctva; troch členov na návrh ministerstva, päť členov na návrh zdravotných poisťovní a troch členov na návrh Slovenskej lekárskej komory; Slovenskej lekárskej spoločnosti alebo odborných spoločností. Minister zdravotníctva má tiež dva poradné orgány - pracovnú skupinu pre liekovú politiku a pracovnú skupinu pre ekonomiku a cenotvorbu liečiv. Náplňou „ekonomickej" skupiny je okrem iného monitoring a kontrola cien od výrobcov v zahraničí, ako aj ekonomické analýzy jednotlivých liečiv.
Problém:
Vysoká miera úhrady liekov z verejného poistenia síce zlepšuje ich dostupnosť, ale prispieva k neefektívnej spotrebe liekov. Nízke doplatky pacienta totiž znižujú dopytovú elasticitu (s rastom ceny lieku klesá dopyt pomalšie, resp. pri nemenných doplatkoch neklesá vôbec). Vysoká (neefektívna) úhrada tiež znamená plytvanie verejnými zdrojmi, ktoré by mohli byť použité lepšie.
Verejné výdavky na lieky (v % celkových výdavkov na lieky)
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
Česká republika | 76,5 b | 75,4 | 76,3 | 75,6 | 76,3 | 75,5 |
Slovensko | 82,6 | 82,7 | 84,5 | 82,7 | 76,1 b | 73,5 |
Nemecko | 72,2 | 73,7 | 74,6 | 74,4 | 70,4 | 73,3 |
Rakúsko | 68,4 | 69,5 | 69,5 | 69,2 | 70,5 | 72,8 |
Švédsko | 70,0 | 68,9 | 70,0 | 70,4 | 69,8 | 69,1 |
Francúzsko | 67,9 | 69,0 | 69,8 | 68,5 | 68,8 | 68,9 |
Švajčiarsko | 60,8 | 62,6 | 67,0 | 66,1 | 67,2 | 67,7 |
Maďarsko | na | 61,2 | 62,5 | 62,5 e | 62,7 e | na |
Holandsko | 58,3 | 58,0 | 57,2 | na | na | na |
Portugalsko | 56,2 b | 56,8 | 56,4 | 57,9 | 58,0 | 57,6 |
Kanada | 35,4 | 36,7 | 37,4 | 38,1 | 38,4 | 38,7 |
Poľsko | na | na | 38,4 | 40,5 | 36,5 | 37,9 e |
USA | 19,2 | 20,4 | 21,7 | 23,1 | 24,2 | 24,2 |
Priemer OECD* | 57,7 | 58,8 | 59,0 | 59,6 | 59,9 | 59,6 |
Zdroj: OECD HEALTH DATA 2007
b = zmena v metodike, ktorá zlepšuje medzinárodnú porovnateľnosť údajov
e = odhad
na = nedostupné dáta
* Aritmetický priemer OECD bol počítaný v rokoch 2000, 2001 a 2003 z údajov 24 členských štátov; v rokoch 2002 a 2004 z 25 štátov a v roku 2005 z 22 štátov.
Súkromné výdavky na lieky (v % celkových výdavkov na lieky)
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
USA | 80,8 | 79,6 | 78,3 | 76,9 | 75,8 | 75,8 |
Poľsko | na | na | 61,6 | 59,5 | 63,5 | 62,1 e |
Kanada | 64,6 | 63,3 | 62,6 | 61,9 | 61,6 | 61,3 |
Portugalsko | 43,8 | 43,2 | 43,6 | 42,1 | 42,0 | 42,4 |
Holandsko | 41,7 | 42,0 | 42,8 | na | na | na |
Maďarsko | na | 38,8 | 37,5 | 37,5 e | 37,3 e | na |
Švajčiarsko | 39,2 | 37,4 | 33,0 | 33,9 | 32,8 | 32,3 |
Francúzsko | 32,1 | 31,0 | 30,2 | 31,5 | 31,2 | 31,1 |
Švédsko | 30,0 | 31,1 | 30,0 | 29,6 | 30,2 | 30,9 |
Rakúsko | 31,6 | 30,5 | 30,5 | 30,8 | 29,5 | 27,2 |
Nemecko | 27,8 | 26,3 | 25,4 | 25,6 | 29,6 | 26,7 |
Slovensko | 17,4 | 17,3 | 15,5 | 17,3 | 23,9 b | 26,5 |
Česká republika | 23,5 b | 24,6 | 23,7 | 24,4 | 23,7 | 24,5 |
Priemer OECD* | 42,3 | 41,0 | 41,0 | 40,4 | 40,1 | 40,4 |
Zdroj: OECD HEALTH DATA 2007
b = zmena v metodike, ktorá zlepšuje medzinárodnú porovnateľnosť údajov
e = odhad
na = nedostupné dáta
* Aritmetický priemer OECD bol počítaný v rokoch 2000, 2001 a 2003 z údajov 24 členských štátov; v rokoch 2002 a 2004 z 25 štátov a v roku 2005 z 22 štátov.
Porovnanie maximálnych úhrad zdravotnou poisťovňou v SR a ČR pre 20 liekov s najväčším trhovým podielom v SR (podľa predaja vo finančnom vyjadrení za 1Q - 3Q 2007, bez liekov z ATC skupiny L, ktoré nie sú bežne dostupné vo verejných lekárňach)
Liek a balenie | ÚZP | ÚZP | ÚZP SR |
Rozdiel | SR/ | ||
ČR | ČR | (SKK) |
(SKK) | ČR | |||
(CZK) | (SKK) | (v %) | |||||
1 | Actonel tbl flm 4x35 mg | 494 | 614 | 848 |
234 | 38% | |
2 | Infanrix plv iul 1x0,5 ml [hexa] * | 0 | 0 | 1336 |
1336 | n | |
3 | Seretide plv inh 60x50/500 | 1650 | 2051 | 2065 |
14 | 1% | |
[diskus] | |||||||
4 | Neorecormon sol inj 4x0,6ml ** | 32923 | 40923 | 45021 |
4098 | 10% | |
5 | Plavix tbl flm 28x75 mg | 1207 | 1500 | 1884 |
384 | 26% | |
6 | Preductal tbl mod 60x35 mg [mr] | 282 | 351 | 252 |
-99 | -28% | |
7 | Prestarium tbl flm 30x5 mg | 179 | 222 | 231 |
9 | 4% | |
8 | Zyprexa tbl flm 28x10 mg | 2835 | 3524 | 4278 |
754 | 21% | |
9 | Ibalgin tbl flm 100x400 mg** | 51 | 63 | 123 |
60 | 94% | |
10 | Detralex tbl flm 60 | 107 | 133 | 144 |
11 | 8% | |
11 | Cipralex tbl flm 28x10 mg | 281 | 349 | 697 |
348 | 100% | |
12 | Gopten cps 28x2 mg [blis.] | 133 | 165 | 165 |
0 | 0% | |
13 | Symbicort T. plv inh 1x120 | 1500 | 1865 | 1853 |
-12 | -1% | |
[200/6 ug/inh] | |||||||
14 | Eprex sol inj 1x1 ml/40 ku | 10974 | 13641 | 15176 |
1535 | 11% | |
[inj.amp.] | |||||||
15 | Tarka cps 28x180 mg/2 mg | 224 | 278 | 406 |
128 | 46% | |
16 | Seretide plv inh 60x50/250 | 1161 | 1443 | 1366 |
-77 | -5% | |
[diskus] | |||||||
17 | Tenaxum tbl 30 x 1 mg | 154 | 191 | 210 |
19 | 10% | |
18 | Norditropin S. sol inj 1x10 mg/1,5 | 7289 | 9060 | 13464 |
4404 | 49% | |
ml | |||||||
19 | Torvacard tbl flm 30x20 mg | 281 | 349 | 378 |
29 | 8% | |
20 | Seroquel tbl flm 60x200 mg | 3038 | 3776 | 2817 |
-959 | -25% | |
Priemer: | 19% |
Zdroje:
Zoznam liekov podľa Symsite Research, s.r.o., Bratislava
ÚZP ČR podľa Ministerstva zdravotníctva ČR,
ÚZP SR podľa Ministerstva zdravotníctva SR,
Prepočet
INEKO podľa cien platných od 1.7.2008, t.j. po zohľadnení plošného
zníženia cien liekov v SR o 7,4% a pri kurze CZK/SKK 1,243 platnom k
22.5.2008.
ÚZP ČR - maximálna úhrada zdravotnou poisťovňou v Českej republike
ÚZP SR - maximálna úhrada zdravotnou poisťovňou v Slovenskej republike
Šedou sú podfarbené lieky, ktorých cenu hradia zdravotné poisťovne v SR v plnej výške.
* Cena tohto lieku v ČR nie je regulovaná.
**
Pri týchto liekoch na slovenskom, resp. českom trhu v čase porovnávania
neboli dostupné informácie o najpredávanejších baleniach (Prestarium
30x4mg, Ibalgin 30x400mg), pre porovnanie sme preto zvolili čo najviac
podobné balenia dostupné v oboch štátoch.
Porovnanie maximálnych úhrad zdravotnou poisťovňou v SR a ČR pre 20 liekov s najväčším trhovým podielom v ČR (podľa predaja vo finančnom vyjadrení za rok 2007)
Liek a balenie | ÚZP | ÚZP | ÚZP SR | Rozdiel | SR/ČR | |
ČR | ČR | (SKK) | (SKK) | |||
(CZK) | (SKK) | |||||
1 | Glivec por tbl flm 30x400mg | 70919 | 88152 | 99517 | 11365 | 13% |
2 | Symbicort Turbuhaler 200/6 inh | 1500 | 1865 | 1853 | -12 | -1% |
plv 120dáv | ||||||
3 | Remicade inf plv sol 1x100mg | 15255 | 18962 | 24706 | 5744 | 30% |
4 | Detralex por tbl flm 60 | 107 | 133 | 144 | 11 | 8% |
5 | Herceptin inf plv sol 1x150mg | 18901 | 23494 | 28558 | 5064 | 22% |
6 | Mabthera 500mg inf cnc sol | 41256 | 51281 | 62006 | 10725 | 21% |
1x50ml | ||||||
7 | Copaxone inj pso lqf 28x20mg | 24977 | 31046 | 38501 | 7455 | 24% |
8 | Silgard ims inj sus 1x0,5ml | 0 | 0 | 398 | 398 | n |
psb+2j * | ||||||
9 | Cellcept por tbl nob 50x500mg | 3692 | 4589 | 4899 | 310 | 7% |
10 | Prestarium por tbl nob | 179 | 222 | 231 | 9 | 4% |
30x5mg** | ||||||
11 | Actrapid Penfill 100iu/ml inf sol | 806 | 1002 | 904 | -98 | -10% |
5x3ml | ||||||
12 | Femara por tbl flm 30x2.5mg | 3922 | 4875 | 4776 | -99 | -2% |
13 | Ibalgin por tbl flm | 51 | 63 | 123 | 60 | 94% |
100x400mg** | ||||||
14 | Tenaxum por tbl nob 30x1mg | 154 | 191 | 210 | 19 | 10% |
15 | Arimidex por tbl flm 28x1mg | 3661 | 4551 | 2867 | -1684 | -37% |
16 | Taxotere inf csl lqf 2ml/80mg+s | 14976 | 18615 | 25827 | 7212 | 39% |
17 | Seretide Diskus inh plv | 1161 | 1443 | 1366 | -77 | -5% |
1x60x50/250rg | ||||||
18 | Plavix por tbl flm 28x75mg | 1207 | 1500 | 1884 | 384 | 26% |
19 | Glyvenol por cps mol | 69 | 86 | 100 | 14 | 17% |
50x400mg | ||||||
20 | Eloxatin inf cnc sol 1x20 ml | 9853 | 12247 | 19513 | 7266 | 59% |
5mg/ml | ||||||
Priemer | 17% |
Zdroje:
Zoznam liekov podľa Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL)
ČR ÚZP ČR podľa Ministerstva zdravotníctva ČR
ÚZP SR podľa Ministerstva zdravotníctva SR
Prepočet
INEKO podľa cien platných od 1.7.2008, t.j. po zohľadnení plošného
zníženia cien liekov v SR o 7,4% a pri kurze CZK/SKK 1,243 platnom k
22.5.2008.
ÚZP ČR - maximálna úhrada zdravotnou poisťovňou v Českej republike
ÚZP SR - maximálna úhrada zdravotnou poisťovňou v Slovenskej republike
Šedou sú podfarbené lieky, ktorých cenu hradia zdravotné poisťovne v SR v plnej výške.
* Cena tohto lieku v ČR nie je regulovaná.
** Pri týchto liekoch na slovenskom, resp. českom trhu v čase
porovnávania neboli dostupné informácie o najpredávanejších baleniach
(Prestarium 30x4mg, Ibalgin 30x400mg), pre porovnanie sme preto zvolili
čo najviac podobné balenia dostupné v oboch štátoch.
Ilustračný príklad:
(v SKK) | SR | ČR |
Maximálna cena lieku XY | 500 | 500 |
Maximálna úhrada ZP | 400 | 300 |
Maximálny doplatok pacienta | 100 (=500-400) | 200 (=500-300) |
Skutočná cena (znížená) | 300 | 300 |
Skutočná úhrada ZP | 240 (=300x80%) | 300 |
Skutočný doplatok pacienta | 60 (=300x20%) | 0 (=300-300) |
Zákon definuje 114 ATC skupín, liekov plne hradených zdravotnou poisťovňou tak musí byť najmenej 114. V skutočnosti je od 1. apríla 2008 na Slovensku 1412 plne hradených liekov (s nulovým doplatkom pacienta), čo je 31% zo všetkých aspoň čiastočne hradených liekov. Ďalších 2211 liekov (48%) má doplatok nižší ako 100 Sk:
Zmena doplatkov pacienta na lieky od 1.4.2008
Kategorizácia | Kategorizácia | Kategorizácia k | |
k 1.1.2008 | k 1.4.2008 | 1.7.2008 (návrh) | |
Lieky hradené z verejného poistenia | 4 586 | 4 568 | 4544 |
- Bez doplatku pacienta | 1370 | 1412 | 1408 |
- Doplatok od 0,1 Sk do 100 Sk | 2 262 | 2211 | 2249 |
- Doplatok nad 100 Sk | 954 | 945 | 887 |
Zdroj:
MZ SR 29.4.2008, Zníženie cien liekov(k 1.4.2008 a návrh k 1.7.2008)
Pravda 18.03.2008, Lacnejších liekov pribudne, sľubuje ministerstvo (k 1.1.2008)
Štát | Podiel generík podľa predaja vo finančnom vyjadrení |
Poradie od štátu s najväčším podielom (spomedzi 21 európskych štátov) |
Poľsko | 65,2 % | 1 |
Maďarsko | 35,0 % | 2 |
ČR | 33,0 % | 7 |
Slovensko | 30,0 % | 9 |
Nemecko | 22,7 % | 10 |
Veľká Británia | 10,6 % | 11 |
Holandsko | 19,8 % | 20 |
Portugalsko | 8,8 % | 22 |
Rakúsko | 7,8 % | 23 |
Francúzsko | 6,4 % | 25 |
Zdroj: EGA (2004)
- K zdanlivej „bezplatnosti" a teda aj neefektívnej spotrebe liekov prispieva nízky poplatok 5 Sk za spracovanie receptu (pred 1.9.2006 to bolo 20 Sk), ktorý pacient zaplatí priamo v lekárni, ako aj nulový poplatok za návštevu lekára.
Odporúčania:
Problém:
Zvýšenie doplatkov pacientov na lieky, prípadne poplatku za spracovanie receptu si vyžiada kompenzáciu častejšie chorých ľudí (odkázaných na vyššiu spotrebu liekov), akoaj sociálne slabších skupín obyvateľstva v prípade, že pre predpisovaní a vydávaní liekov bez doplatku alebo s nízkym doplatkom pacienta nie je rozhodujúcou motiváciou pre lekárov a lekárnikov zabezpečenie solidarity (pozri Kapitolu 9).
Odporúčania:
Ročné náklady na predpísané lieky | Doplatok pacienta | Maximálny kumulatívny |
doplatok pacienta za 1 rok | ||
≤ 900 SEK | 100% | 900 SEK |
901 SEK - 1 700 SEK | 50% | 1 300 SEK |
1 701 SEK - 3 300 SEK | 25% | 1 700 SEK |
3 301 SEK - 4 300 SEK | 10% | 1 800 SEK |
≥ 4 300 SEK | 0% | 1 800 SEK |
Problém:
Zdravotné poisťovne preplácajú aj lieky s nízkou efektívnosťou, t.j. príliš drahévzhľadom na účinok. Posudzovanie efektívnosti pri zaraďovaní lieku do zoznamu hradených liekov (t.j. pri rozhodovaní o úhrade z verejných zdrojov zdravotných poisťovní) je totiž povinné len od 1.1.2008, do zoznamu sa tak predtým mohli dostať neefektívne lieky. Podľa zákona č. 577/2004 o rozsahu zdravotnej starostlivosti ministerstvo môže (t.j. nejde o povinnosť) vyradiť liek zo zoznamu liekov hradených zdravotnými poisťovňami okrem iného aj v týchto prípadoch:
Odporúčania:
Problém:
Inštitúcie
poverené rozhodovaním o výške úhrad z verejného poistenia pracujú v
časovej tiesni, nie sú dostatočne transparentné, alebo sú nefunkčné:
-
Odporúčania: