Platná metodika regulácie:
- Dovážané lieky zaradené do tzv. zoznamu liekov hradených z verejného poistenia (t.j. zdravotnou poisťovňou):
Maximálnu cenu od výrobcu (alebo dovozcu) lieku, ako aj maximálnu
konečnú cenu lieku v lekárni stanovuje ministerstvo zdravotníctva na
návrh kategorizačnej komisie, ktorá je jeho poradným orgánom. Podľa
novely zákona č. 577/2004 (o rozsahu zdravotnej starostlivosti) platnej
od 1.1.2008 nesmie cena od výrobcu (alebo
dovozcu) nového lieku (t.j. lieku, ktorý ešte nemá štátom stanovenú
cenu, resp. ešte nie je v zozname liekov hradených z verejného
poistenia) prekročiť aritmetický priemer šiestich referenčných krajín
s najnižšou cenou. Ministerstvo tiež môže (t.j. nejde o povinnosť)
zakázať lieky (t.j. vyradiť ich zo zoznamu), ktorých cena presahuje
aritmetický priemer šiestich referenčných krajín s najnižšou cenou.
Takéto lieky sa mohli dostať do zoznamu liekov pred 1.1.2008, keď
platila benevolentnejšia regulácia maximálnej dovoznej ceny. Dôvodom na
nezaradenie lieku do zoznamu liekov (resp. jeho vyradenie zo zoznamu)
vtedy mohlo byť (t.j. nešlo o povinnosť)
to, ak návrh maximálnej ceny od výrobcu presahoval o viac ako 10%
aritmetický priemer troch najnižších cien spomedzi cien v referenčných
krajinách. Počet referenčných krajín sa po 1.1.2008 rozšíril z pôvodne
deviatich (osem plus krajina výrobcu) na všetky členské štáty EÚ,
v ktorých je liek registrovaný, plus krajinu výrobcu. Pri porovnávaní
cien musia byť známe ceny výrobcu v najmenej šiestich štátoch. To
neplatí, ak ide o generický liek (t.j. kópiu originálneho lieku, ktorý
už nie je pod ochranou), kde minimálny počet štátov nie je stanovený.
Informácie o cenách v referenčných krajinách dáva výrobca (resp.
dovozca) v žiadosti o úradné určenie ceny lieku (resp. o jeho zaradenie
do zoznamu liekov). Na rozhodnutie o cene lieku má ministerstvo
zdravotníctva 180 dní od podania žiadosti. Existuje však možnosť zrýchlenia rozhodovania do 90 dní, a to vtedy, ak výrobca
(resp. držiteľ rozhodnutia o registrácii lieku) navrhuje znížiť cenu
najmenej o 10% oproti referenčnému produktu, čo je najlacnejší liek
s rovnakou účinnou látkou. Zrýchlená metóda má podporovať súťaž medzi
výrobcami liekov smerujúcu k poklesu cien. V praxi sa táto možnosť bežne
využíva.
|
Pred 1.1.2008
|
Po 1.1.2008
|
Regulácia konečnej ceny v lekárni
|
Áno
|
Áno
|
Regulácia maximálnej ceny od výrobcu (resp. dovozcu)
|
Áno (len nepriamo, cez reguláciu obchodných marží a konečnej ceny)
|
Áno
|
Počet referenčných krajín (t.j. krajín určených pre porovnávanie výrobných cien)
|
8 + krajina výrobcu
|
27 (štáty EÚ) + krajina výrobcu
|
Zaradenie lieku do zoznamu liekov hradených zdravotnou poisťovňou
|
Liek môže (ale nemusí) byť nezaradený, ak cena od výrobcu prekročí o viac ako 10% aritmetický priemer troch najnižších cien v referenčných krajinách
|
Liek nemôže byť zaradený, ak cena od výrobcu prekročí aritmetický priemer šiestich referenčných krajín s najnižšou cenou
|
Vyradenie lieku zo zoznamu liekov hradených zdravotnou poisťovňou
|
Liek môže (ale nemusí) byť vyradený, ak cena od výrobcu prekročí o viac ako 10% aritmetický priemer troch najnižších cien v referenčných krajinách
|
Liek môže (ale nemusí) byť vyradený, ak cena od výrobcu prekročí aritmetický priemer šiestich referenčných krajín s najnižšou cenou
|
- Lieky domácej výroby
(väčšinou generiká): Ich maximálne ceny stanovuje ministerstvo
zdravotníctva podľa nákladov na výskum, výrobu a obstaranie a podľa
zisku (Zákon č. 140/1998 o liekoch a zdravotníckych pomôckach).
- Lieky nezaradené do tzv. zoznamu liekov hradených z verejného poistenia (ide najmä o voľnopredajné lieky, cca 10% celkových výdavkov na lieky): Ministerstvo zdravotníctva maximálne ceny nereguluje, platí tu voľná cenotvorba.
- Tzv. nemocničné lieky
(väčšinou drahé lieky používané len v nemocniciach – cca 10% celkových
výdavkov na lieky): Tieto lieky podliehajú regulácii podľa bodu 1.
Nemocnice ich môžu nakupovať priamo v tendri, alebo môžu požiadať
zdravotnú poisťovňu o ich priamy nákup (ministerstvo zdravotníctva
v súčasnosti navrhuje rozšíriť skupinu liekov, ktoré môžu nakupovať
priamo zdravotné poisťovne) . Tendre ako aj rokovacie konania medzi
zdravotnou poisťovňou a dodávateľmi liekov umožňujú dohodnúť nižšie
ceny, ako sú maximálne ceny určené ministerstvom zdravotníctva.
Problém:
Slovensko má v porovnaní s inými krajinami výrazne vyššie dovozné ceny niektorých liekov
plne alebo čiastočne hradených z verejného poistenia. Rozsah tohto
problému nie je dostatočne dokumentovaný, zrejme sa však týka užšej
skupiny liekov, medzi ktorými sú aj lieky patriace k lídrom na trhu. Ich
predraženie má preto značný vplyv na verejné financie.
- Nie sú známe ceny v referenčných krajinách, ktoré slúžia ako
podklady pre rozhodovanie ministerstva zdravotníctva o maximálnych
dovozných cenách liekov. Verejnosť, novinári, ani odborníci ich preto
nemôžu overiť a porovnať so slovenskými cenami.
- Podľa ojedinelého rozsiahlejšieho medzinárodného prieskumu
(Eurostat, 2007) boli v novembri 2005 ceny 181 vybraných liekov na
Slovensku rovnako vysoké ako v Českej republike a patrili medzi
najnižšie spomedzi 33 európskych krajín. Išlo pritom o reprezentatívny
výber najpredávanejších liekov v sledovaných krajinách. Relatívne nižšie
ceny mali štáty s nižšou životnou úrovňou (napr. V4), čo zodpovedá
nižšiemu dopytu, a je v súlade s relatívne nižšou cenovou úrovňou ich
ekonomikách.
Štát
|
Index ceny liekov (EÚ 25 = 100)
|
Poradie od najlacnejšieho štátu
|
Poľsko
|
68
|
2
|
Slovensko, ČR
|
71
|
6 a 7
|
Maďarsko
|
74
|
11
|
Francúzsko
|
91
|
16
|
Veľká Británia
|
93
|
17
|
Portugalsko
|
94
|
18
|
Švédsko
|
95
|
19
|
Rakúsko
|
107
|
24
|
Holandsko
|
109
|
25
|
Nemecko
|
128
|
31
|
Zdroj: Eurostat (2007)
- Vzhľadom na to, že pred 1.1.2008 bola metodika pri určovaní
dovoznej ceny nových liekov benevolentnejšia, je možné, že do zoznamu
liekov sa dostali lieky s vyššími cenami stanovenými podľa predošlej
metodiky. Potvrdzuje to aj analýza HPI (2007), podľa ktorej dovozné ceny viacerých liekov s vysokým podielom na trhu v roku 2007 výrazne presahovali referenčnú úroveň platnú pred 1.1.2008:
Názov lieku
|
Poradie na trhu SR (podľa ročných nákladov)
|
Dovozná cena v SR
|
Referenčná cena (priemer 3 najnižších cien + 10%)
|
Rozdiel medzi cenou v SR a referenčnou cenou
|
Možná úspora ročne (v mil. Sk)
|
Glivec
|
4
|
96716
|
88169
|
+10%
|
56
|
Cipralex
|
10
|
671
|
529
|
+27%
|
121
|
Remicade
|
17
|
22592
|
18872
|
+20%
|
55
|
Mabthera
|
19
|
57139
|
48040
|
+19%
|
49
|
Herceptin
|
21
|
26160
|
22625
|
+16%
|
38
|
Erbitux
|
23
|
9322
|
7253
|
+29%
|
56
|
Zdroj: HPI (Newsletter Into Balance 6/2007)
- Slovensko má vyššie ceny liekov s najväčším podielom na trhu ako
Česká republika. Podľa prieskumu Symsite Research (ktorého výsledky má
INEKO k dispozícii) v 10 náhodne vybraných lekárňach boli
v októbri 2007 konečné ceny 20 najpredávanejších liekov (vo finančnom
vyjadrení, za 1Q – 3Q 2007) v SR v priemere o 24% vyššie ako v ČR. V
podobnom prieskume z marca 2007 boli ceny 20 najpredávanejších
kardioliekov v SR v priemere o 30% vyššie ako v ČR, a to už po
zohľadnení rozdielov v DPH a obchodných maržiach (35% pred zohľadnením
marží a DPH). Približne rovnaké rozdiely v cenách ukázal aj prieskum
Symsite Research z roku 2006.
- Podľa OECD (2008) ministerstvo zdravotníctva (resp.
kategorizačná komisia – poradný orgán ministerstva) nekontroluje, či sú
pravdivé, resp. aktuálne ceny v referenčných krajinách uvádzané
v žiadosti farmaceutických firiem o úradné určenie ceny lieku. Dôvodom
môžu byť nedostatočné kapacity, resp. preťaženosť kategorizačnej
komisie.
- Podľa OECD (2008) ministerstvo zdravotníctva po stanovení
maximálnej výrobnej (resp. dovoznej) ceny lieku spätne neporovnáva ceny
v referenčných krajinách, hoci zákon to umožňuje. Ak teda medzi
referenčné krajiny pribudne po stanovení maximálnej ceny krajina s
nízkou cenou lieku, resp. ak v niektorej z referenčných krajín klesne
cena lieku, nemá to žiadny vplyv na už stanovené slovenské ceny. To
motivuje farmaceutické firmy uviesť lieky na slovenský trh čím skôr, kým
je ešte cena v referenčných krajinách dosť vysoká. Ako uvádza OECD
(2008), farmaceutické firmy obyčajne uplatňujú stratégiu, podľa ktorej
uvádzajú na trh najskôr lieky v krajinách s najvyššími cenami (napr.
Nemecko), ktoré sa potom pre Slovensko stávajú referenčnými krajinami.
Na druhej strane, príliš nízke ceny by viedli k zdržaniu príchodu lieku na trh, resp. k obchádzaniu Slovenska,
pretože farmaceutické firmy by nechceli znížiť priemernú cenu, za ktorú
predávajú na európskom trhu (Slovensko by sa stalo referenčnou krajinou
znižujúcou cenu lieku pre iné štáty).
Odporúčania:
- Pravidelne (napr. raz do roka) porovnávať a zverejňovať koncové
ceny liekov s najväčším podielom na trhu na Slovensku a v iných štátoch
(najmä V4) v náhodne vybraných lekárňach. Výsledky očistiť o rozdiely
v DPH a obchodných maržiach – zistí sa tak vplyv administratívneho
stanovenia DPH, ako aj distribučného reťazca na výšku ceny (podobný
prieskum spravil Symsite Research pre SR a ČR – pozri vyššie).
- Pravidelne a v prehľadnej forme zverejňovať dovozné (resp.
výrobné) ceny liekov v referenčných krajinách a na Slovensku. Pri ich
zisťovaní použiť ceny zahlásené výrobcom/dovozcom liekov. Priebežne
overovať a spätne kontrolovať referenčné ceny a podľa aktuálnych cien
upravovať ceny na slovenskom trhu. Pri overovaní a aktualizácii cien
spolupracovať s kategorizačnými komisiami (regulačnými orgánmi)
v referenčných krajinách, využívať, resp. preberať ich najlepšie
skúsenosti.
- Upraviť podmienky regulácie tak, aby motivovali výrobcov, resp.
dovozcov znížiť ceny liekov pod aritmetický priemer referenčných krajín
s najnižšou cenou (napr. znížením úhrady poisťovne pre drahšie lieky,
alebo zavedením povinnosti pre ministerstvo zdôvodniť, prečo zo zoznamu
liekov hradených poisťovňou nevyradilo lieky drahšie než je referenčná
úroveň).