Aktuálny stav:
Solidaritu menej rizikových s rizikovejšími poistencami (t.j. najmä
nediskriminačný prístup k zdravotnému poisteniu, ochranu zdravotne
rizikovejších ľudí pred neúnosnými výdavkami na zdravotné poistenie,
resp. pred obmedzovaním finančného krytia poskytovanej starostlivosti zo
strany zdravotných poisťovní) štát okrem iného zabezpečuje reguláciou
výberu poistného. Ide predovšetkým o nasledovné opatrenia:
Zahraničné skúsenosti:
Z vyspelých štátov je zdravotné poistenie najmenej regulované v USA.
Okrem toho, že tu ľudia nie sú povinní uzatvárať zdravotné poistenie
(výnimkou je štát Massachusetts), neexistujú tu ani obmedzenia pre výšku
poistných platieb (výnimkou je štátny poistný program Medicare, ktorý
hradí zdravotnú starostlivosť pre ľudí nad 65 rokov a zdravotne
postihnutých), poisťovne môžu odmietnuť uzatvoriť zmluvu s uchádzačom o
poistenie a príjmy poisťovní nepodliehajú žiadnemu prerozdeľovaniu.
Vláda USA dotuje zdravotnú starostlivosť pre zhruba 28% obyvateľov, a to
najmä pre starších ľudí (Medicare), chudobných (Medicaid) a pre deti z
rodín s nízkym príjmom (SCHIP). Napriek tomu je zhruba 15% obyvateľov
bez poistenia, pričom ide najmä o ľudí s nižším príjmom. Kritici systému
poukazujú predovšetkým na prudko rastúce náklady na zdravotníctvo,
nerovný prístup k zdravotnej starostlivosti a nárast počtu nepoistených,
resp. nedostatočne poistených Američanov. Medzi najviac diskutované
riešenia patria rôzne možnosti zavedenia povinného poistenia, t.j.
univerzálneho zdravotného systému.
Niektoré vyspelé štáty regulujú zdravotné poistenie s cieľom zabezpečiť všetkým obyvateľom prístup k zdravotnému poisteniu bez nežiaducej diskriminácie, zároveň však podporujú súťaž medzi poisťovňami s cieľom zvyšovať kvalitu a efektívnosť pri poskytovaní starostlivosti. Medzi najúspešnejšie príklady patrí Holandsko a Švajčiarsko. V oboch krajinách existuje univerzálna povinnosť uzatvoriť zdravotné poistenie a poisťovne majú zakázané posudzovať poistencov podľa ich zdravotného stavu. Vo Švajčiarsku však poisťovne môžu predpísať rôzne poistné platby podľa regiónu, resp. podľa toho, do ktorej z troch vekových skupín spadá poistenec (0-18, 19-25, 26 a viac rokov). V oboch krajinách poisťovne môžu súťažiť vo výške poistných platieb, v Holandsku však poisťovne získavajú zhruba polovicu príjmov aj na základe štátom regulovanej sadzby (2009: 6,5% z príjmu). V oboch štátoch vláda dotuje poistné platby ľuďom s nižším príjmom. Vo Švajčiarsku ide zhruba o 30% obyvateľov, pričom výška vládnej dotácie pre jednotlivca sa určuje tak, aby jeho výdavky na poistku nepresiahli 10% príjmu. V Holandsku platí štát odvody za deti a dotuje neregulované poistné platby pre zhruba 40% obyvateľov. V oboch štátoch napriek tomu existuje malá časť obyvateľstva (cca 1,5%), ktorá nedokáže alebo odmieta platiť poistné platby. Obe krajiny sa snažia vyrovnávať rozdiely v riziku poistných kmeňov prerozdeľovaním vybraných príjmov medzi poisťovňami. Vo Švajčiarsku ide o pomerne jednoduchý mechanizmus zohľadňujúci len vek a pohlavie poistencov. V Holandsku ide o zložité prerozdeľovanie, ktoré zohľadňuje napr. aj rozdiely v historických výdavkoch na lieky, resp. v diagnózach poistencov, avšak týka sa len zhruba polovice príjmov poisťovní plynúcich z regulovaných poistných platieb.
Tabuľka: Regulácia poistných trhov v Holandsku a vo Švajčiarsku
Holandsko |
Švajčiarsko |
|
Povinné poistenie |
áno |
áno |
Rozdiely v poistných platbách jednotlivých poisťovní |
áno, ale zhruba polovica príjmov poisťovní je na základe fixnej sadzby 6,5% z príjmu poistenca |
áno |
Rozdiely v poistných platbách na základe zdravotného stavu poistenca |
nie |
nie |
Rozdiely v poistných platbách na základe veku poistenca |
nie |
áno (0-18, 19-25, 26 a viac rokov) |
Podiel obyvateľstva s dotovanými poistnými platbami |
40% |
30% |
Prerozdeľovanie medzi poisťovňami |
áno, ale len pre príjmy z fixnej sadzby 6,5% z príjmu poistenca |
áno |
Zdroj: Leu a kol. (2009)
Graf: Finančné toky v zdravotníctve v Holandsku
Zdroj: Ministerstvo zdravotníctva, Holandsko, Health Insurance System
Väčšina vyspelých štátov reguluje povinné zdravotné poistenie podobne ako Slovensko, t.j. tak, že medzi poisťovňami prakticky neexistuje súťaž (napr. Francúzsko, Nemecko, Belgicko, Rakúsko). Ďalšia skupina používa namiesto zdravotného poistenia tzv. systém jedného platcu („single payer system“), v ktorom neexistuje pluralita poisťovní, keďže zdravotníctvo financuje prevažne z daní jedna štátna agentúra (napr. Veľká Británia, Švédsko, Fínsko).
Problémy:
Odporúčania:
Spôsob zabezpečenia solidarity pri výbere zdravotných odvodov postupne
presúvať od regulácie poistných platieb, výberu poistencov a rozloženia
rizika k priamemu dotovaniu poistných platieb, ktorých výšku určí súťaž
na voľnom trhu. Postupovať podľa vzoru Holandska, t.j. zachovať povinné
poistenie na základný balík zdravotnej starostlivosti (pozri odporúčanie
č. 1), rozdeliť poistné platby na regulovanú a neregulovanú časť,
prerozdeľovať len príjmy poisťovní plynúce z regulovaných platieb,
spresňovať metódu prerozdeľovania tak, aby čo najlepšie predpovedala
výdavky poisťovní súvisiace s rozdielnym rizikom ich poistných kmeňov. V
dostatočne dlhom prechodnom období postupne znižovať regulovanú časť
poistného a zvyšovať neregulovanú časť. Pri deregulácii výberu poistného
presadzovať predovšetkým tieto opatrenia:
Poznámka: Medzi kľúčové podmienky úspešnej deregulácie výberu poistného patria predpoklady pre fungujúcu súťaž na poistnom trhu, vrátane plurality a nízkej koncentrácie (pozri odporúčanie č. 15).