Aktuálny stav:
Súťaž medzi zdravotnými poisťovňami a medzi poskytovateľmi je obmedzená najmä nasledovnými skutočnosťami:
Tabuľka: Zdravotné poisťovne poskytujúce verejné zdravotné poistenie
Názov |
Vlastníctvo |
Podiel na trhu |
|
Podľa počtu poistencov ku koncu 2007 |
Podľa výdavkov v roku 2007 |
||
Všeobecná zdravotná poisťovňa |
Štátne |
56% |
60% |
Zdravotná poisťovňa Dôvera |
Súkromné |
15% |
13% |
Spoločná zdravotná poisťovňa |
Štátne |
13%* |
12% |
Zdravotná poisťovňa Union |
Súkromné |
9% |
6% |
Zdravotná poisťovňa Apollo |
Súkromné |
8% |
8% |
Zdroj: Správa o stave vykonávania verejného zdravotného poistenia za
rok 2007, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, júl 2008
* Ide o súčet podielu Spoločnej zdravotnej poisťovne (11,3%) a Európskej
zdravotnej poisťovne (1,3%), ktorej poistný kmeň prešiel v roku 2008 na
Spoločnú zdravotnú poisťovňu
Tabuľka: Prehľad poskytovateľov v lôžkovej sfére
Kategória |
Popis |
Počet |
Právna forma |
Fakultné nemocnice |
Veľké nemocnice, poskytujú aj náročnejšiu liečbu, ide o tzv. koncové zariadenia |
12 |
Verejnoprávne inštitúcie |
Všeobecné nemocnice |
Malé a stredné nemocnice, poskytujú menej náročnú liečbu |
57 |
Verejnoprávne inštitúcie (10), akciové spoločnosti (13), neziskové organizácie (27), s.r.o. (7) |
Špecializované ústavy |
Kardiocentrá, onkologické ústavy, psychiatrické nemocnice, atď. |
22 |
Verejnoprávne inštitúcie (12), akciové spoločnosti (4), neziskové organizácie (4), s.r.o. (2) |
Ostatné zariadenia |
Hospice, liečebne pre dlhodobo chorých, detské ozdravovne, centrá pre liečbu drogovo závislých, atď. |
46 |
Verejnoprávne inštitúcie (12), akciové spoločnosti (3), neziskové organizácie (10), s.r.o. (21) |
Zdroj: INEKO podľa rebríčka nemocníc zdravotnej poisťovne Dôvera, a.s. pre rok 2009
Poznámka: Verejnoprávne inštitúcie zahŕňajú štátne rozpočtové a
príspevkové organizácie, ako aj účelové zariadenia cirkvi a náboženskej
spoločnosti
Zahraničné skúsenosti:
Vo vyspelých štátoch je pomerne bežné využívanie súťaže pri poskytovaní
zdravotnej starostlivosti, skôr zriedkavé je pri jej financovaní.
Najviac rozvinutá súťaž je v USA, kde popri sebe pôsobia ziskové aj
neziskové subjekty tak medzi poskytovateľmi ako aj poisťovňami. Na trhu
povinného poistenia je súťaž najlepšie rozvinutá v Holandsku (pôsobia tu
súkromné ziskové aj neziskové poisťovne) a Švajčiarsku (pôsobia tu len
súkromné neziskové poisťovne). Na trhu poskytovateľov v ambulantnom
sektore je súťaž dobre rozvinutá takmer vo všetkých vyspelých štátoch,
menej rozvinutá je v lôžkovej sfére:
Problémy:
Odporúčania:
Podporovať súťaž medzi poisťovňami aj medzi poskytovateľmi. Využívať
pritom transparentné formy riadenia (najmä akciové spoločnosti), ako aj
motivačný vplyv zisku a súkromného vlastníctva (privatizácia).
Súťaž podporovať predovšetkým pri liečení bežných chorôb, poskytovaní jednoduchých výkonov a pri rutinných, dlhodobo plánovaných zákrokoch, resp. všade tam, kde je nízka miera informačnej asymetrie medzi kupujúcim a predávajúcim. Ako uvádza Sahlberg (2002), vhodné pre súťaž a tvorbu zisku sú činnosti, pri ktorých je možné jasne definovať diagnózu aj spôsob liečby, vďaka čomu si pacient môže ľahko porovnať vstupy (náklady) aj výstupy (kvalita, množstvo výkonov) a pri ktorých pacient nie je dlhodobo viazaný na jedného poskytovateľa. Ide napríklad o plánované chirurgické zákroky pri jasnej diagnóze (napr. jednodňová chirurgia), röntgenové snímky, laboratórne testy a čiastočne aj výkony v primárnej a špecializovanej starostlivosti. Naproti tomu, nevhodné pre súťaž sú zložité diagnózy, pri ktorých je ťažké alebo nemožné porovnávať rôzne prístupy k liečbe.
Uvoľniť reguláciu siete poskytovateľov zrušením povinnosti pre poisťovne uzatvárať zmluvy s poskytovateľmi. Poisťovne zaväzovať k poskytnutiu konkrétneho produktu – základného balíka (pozri odporúčanie č. 1), nie k uzatváraniu kontraktov s poskytovateľmi.