Aktuálny stav:
Vymeriavacie základy pre daň z príjmov fyzických osôb sú podstatne odlišné od vymeriavacích základov pre zdravotné odvody:
- Daňová reforma z roku 2003 zrušila množstvo výnimiek pri platení
dane z príjmov fyzických osôb, keď predovšetkým zjednotila vymeriavacie
základy pre rôzne druhy príjmov. Naproti tomu, vymeriavacie základy pri
platení zdravotných odvodov z rôznych druhov príjmov sú naďalej
nejednotné a s množstvom výnimiek.
- Pri platení dane z príjmov existuje nezdaniteľné minimum vo
výške 22,5-násobku životného minima (2009: 4025,70 EUR). Ľudia teda
platia daň až z príjmu, ktorý prevyšuje uvedené minimum. Pri zdravotných
odvodoch podobné minimum neexistuje, ľudia platia odvody z celého
príjmu. Na rozdiel od dane z príjmu však ľudia platia zdravotné odvody
minimálne z vymeriavacieho základu vo výške minimálnej mzdy a maximálne z
vymeriavacieho základu vo výške 3-násobku priemernej mzdy v ekonomike.
Dôsledkom týchto rozdielov je, že daň z príjmov je vo vzťahu ku mzde
zamestnanca progresívna (efektívna daňová sadzba, t.j. podiel zaplatenej
dane a mzdy, rastie s výškou mzdy), kým zdravotné odvody sú vo vzťahu
ku mzde zamestnanca regresívne (efektívna odvodová sadzba, t.j. podiel
zaplatených odvodov a mzdy, klesá s výškou mzdy).
Napriek uvedeným rozdielom je charakter dane z príjmov fyzických osôb
a zdravotných odvodov veľmi blízky. Obe určuje jednotná sadzba a pri
oboch má každý človek rovnaké nároky na verejné tovary a služby bez
ohľadu na výšku odvedenej sumy.
Problémy:
Množstvo výnimiek a rozdielne pravidlá pre rôzne druhy príjmov motivujú
ľudí špekulovať a vyhľadávať spôsoby, ako zaplatiť čo najmenšie odvody.
Príklady:
- Zamestnanci verzus SZČO: Zamestnanci platia zdravotné odvody vo
výške 14% z vymeriavacieho základu pre daň z príjmov (z toho 4% priamo a
10% nepriamo prostredníctvom zamestnávateľa). Samostatne zárobkovo
činné osoby (SZČO) platia tiež 14%, avšak z vymeriavacieho základu pre
daň z príjmov vydeleného koeficientom 2,14. V dôsledku krátenia
vymeriavacieho základu platí veľká väčšina SZČO odvody z minimálnej
mzdy. Zamestnanci tak platia v porovnaní so SZČO podstatne vyššie
odvody. Platí to aj po zohľadnení rozdielov medzi SZČO a zamestnancami
vo výške zdaniteľných príjmov. Napríklad v roku 2008 bolo na Slovensku
5-násobne menej SZČO ako zamestnancov. Na dani z príjmov pritom
zaplatili 8-násobne menej, čo môže byť sčasti vysvetlené v priemere
nižšími zdaniteľnými príjmami SZČO. Rozdiel vo výške zaplatených
zdravotných odvodov je však podstatne väčší, keď SZČO odviedli do
zdravotných poisťovní až 12-násobne menej peňazí ako zamestnanci. Systém
platenia odvodov je preto z pohľadu zamestnancov diskriminačný.
Tabuľka: Porovnanie daní a odvodov zamestnancov a SZČO v roku 2008
|
Počet
|
DPFO
|
Odvody do ZP
|
Zamestnanci
|
2,094 mil.
|
48,8 mld. Sk
|
62,1 mld. Sk
|
SZČO
|
0,418 mil.
|
6,3 mld. Sk
|
5,0 mld. Sk
|
Pomer
|
5-násobok
|
8-násobok
|
12-násobok
|
Zdroj
|
ŠÚ SR
|
MF SR
|
HPI
|
SZČO – samostatne zárobkovo činná osoba
DPFO – daň z príjmov fyzických osôb
ZP – zdravotné poisťovne
ŠÚ SR – Štatistický úrad SR
MF SR – Ministerstvo financií SR
HPI – Health Policy Institute
- Príjmy na základe dohody o vykonaní práce, dohody o pracovnej
činnosti, dohody o brigádnickej práci študentov, príkaznej zmluvy,
zmluvy o dielo, nepomenovanej zmluvy, odstupné, odchodné, náhrada za
pracovnú a služobnú pohotovosť, rôzne druhy odmien (napr. pri životnom a
pracovnom výročí), honoráre za autorské príspevky do novín, časopisov,
rozhlasu a televízie (okrem umeleckých výkonov), príjmy z prenájmu
nehnuteľností, podiely na zisku vlastnej s.r.o., atď.: Ako uvádza Mihál
(2009), uvedené príjmy podliehajú dani z príjmov alebo zrážkovej dani,
avšak nepodliehajú zdravotným odvodom (výnimkou môže byť tzv.
samoplatiteľ, ktorý nebol ani jeden deň v roku zamestnancom ani SZČO).
Regresívny charakter zdravotných odvodov spôsobuje, že ľudia s nižším
príjmom sú viac zaťažení platením odvodov ako ľudia s vyšším príjmom.
Vzniká tak bariéra pre tvorbu pracovných miest s nižším príjmom, čo
postihuje najmä ľudí, ktorí sa ťažšie uplatňujú na trhu práce.
Odporúčania:
Upraviť vymeriavacie základy pre platenie zdravotných odvodov tak, aby
boli čo najviac zhodné s vymeriavacími základmi pre platenie dane z
príjmov fyzických osôb. Cieľom je obmedziť špekulácie a úniky pri
platení zdravotných odvodov a zmeniť regresívny charakter zdravotných
odvodov na progresívny.