Aktuálny stav:
Nepovinné zdravotné poistenie na Slovensku takmer neexistuje. Hlavným
dôvodom je nepresne definovaný a široký rozsah povinného verejného
poistenia, ktorý ponecháva príliš malý priestor pre vznik nepovinného
poistenia.
Problém:
Zavedenie spoluúčasti v širšom rozsahu môže znamenať pre niektorých
pacientov vysoké výdavky, resp. zhoršenie dostupnosti zdravotnej
starostlivosti. Bez nepovinného poistenia (alebo povinného sporenia –
pozri odporúčanie č. 7) by tieto výdavky museli hradiť v hotovosti,
resp. by ich neboli schopní uhradiť, čo by mohlo ohroziť ich sociálnu,
resp. zdravotnú situáciu.
Zahraničné skúsenosti:
Nepovinné poistenie je najlepšie rozvinuté v USA, kde patrí medzi hlavné
zdroje krytia výdavkov na zdravotníctvo. V medzinárodnom porovnaní ide o
výnimočný systém, keďže USA je jedným z mála vyspelých štátov (v OECD
už len Mexiko a Turecko), kde neexistuje univerzálny zdravotný systém a
ľudia majú len tri možnosti – buď uzavrú nepovinné poistenie (zhruba 65%
obyvateľstva), alebo ostanú bez poistenia (zhruba 15% obyvateľstva),
alebo za nich po splnení istých podmienok platí štát (zhruba 28%
obyvateľstva) – súčet percent je vyšší ako 100% v dôsledku toho, že
niektoré skupiny sa prekrývajú.
Vo väčšine vyspelých štátov je nepovinné poistenie len vedľajším zdrojom krytia výdavkov na zdravotníctvo, keď hlavným zdrojom je solidárne financovanie, resp. povinné poistenie.
Ako uvádza LSE (2004), nepovinné poistenie možno rozdeliť podľa vzťahu k solidárnemu financovaniu zdravotníctva, resp. k povinnému poisteniu, na tri základné typy:
1. Náhradné (Substitutive) poistenie – pokrýva výdavky na zdravotnú starostlivosť, na ktorú paralelne existuje krytie aj v rámci solidárneho financovania. Ide teda o náhradu solidárneho financovania. Zvyčajne ho využíva len časť obyvateľstva, ktorá nemá nárok na solidárne financovanie, resp. sa tohto nároku dobrovoľne vzdala. Patrí medzi hlavné zdroje krytia výdavkov na zdravotníctvo v USA. V EÚ nie je veľmi rozšírené, po zrušení v Holandsku a Belgicku je tu skôr na ústupe. Príklady:
2. Doplnkové (Complementary) poistenie – pokrýva výdavky na zdravotnú starostlivosť, ktorá nie je zahrnutá, resp. je zahrnutá len čiastočne, v rámci solidárne financovaného zdravotníctva. Ide teda o doplnok solidárneho financovania. Vo väčšine štátov OECD kryje výdavky na oficiálnu spoluúčasť. Rozšírené je preto najmä v štátoch s vyššou mierou spoluúčasti, ako napr. Francúzsko, Rakúsko, Belgicko, Dánsko a Holandsko. V plnej miere kryje najmä výdavky na nízkorizikové a finančne menej náročné ochorenia napr. v zubnej a očnej starostlivosti. Príklady:
3. Nadštandardné (Supplementary) poistenie – pokrýva výdavky súvisiace so zabezpečením nadštandardnej starostlivosti (napr. poplatky za kvalitnejšie vybavenú izbu v nemocnici, poplatky za zrýchlenú liečbu, poplatky za výber lekára, atď.). Od doplnkového poistenia sa líši najmä v tom, že väčšinou nepokrýva výdavky na oficiálne regulovanú spoluúčasť. Rozšírené je takmer vo všetkých štátoch EÚ. Ako hlavný typ nepovinného poistenia ho využívajú najmä štáty s nižšou mierou spoluúčasti, ako napr. Fínsko, Švédsko, Grécko, Portugalsko a Veľká Británia. Poisťovne v jednotlivých štátoch často nerozlišujú medzi doplnkovým a nadštandardným poistením a ponúkajú ich v jednom balíku nepovinného poistenia.
Popri uvedenom členení možno nepovinné poistenie rozdeliť aj podľa špecializácie:
Zdroje: LSE (2004), OECD (2004)
Tabuľka: Nepovinné poistenie vo svete
Štát |
Podiel nepovinného poistenia na súkromných výdavkoch (%, 2006) |
Podiel ľudí s nepovinným poistením na celej populácii (%, 2006) |
Austrália |
22,5 (2005) |
46,3 (2007) |
Belgicko |
5,4 |
46,7 |
Francúzsko |
63,0 |
88,4 |
Holandsko |
5,9 |
91,0 |
Írsko |
38,6 |
50,9 |
Kanada |
42,8 (2007) |
67,0 |
N. Zéland |
21,2 |
32,6 (2007) |
Nemecko |
39,7 |
26,1 |
Rakúsko |
19,7 |
33,7 (2007) |
Slovensko |
0,0 |
0,0 |
USA |
66,4 |
65,2 |
V. Británia |
1,0 |
11,1 |
Zdroje: OECD Health Data 2008, World Health Organization Statistical Information System
Odporúčania:
Vytvoriť podmienky pre vznik a rozvoj nepovinného doplnkového poistenia.
Využiť na to informačnú kampaň o jeho výhodách, daňové úľavy, alebo
bonifikáciu poistných platieb.
Ponechať aspoň v symbolickej výške fixné platby (napr. za služby súvisiace so zdravotnou starostlivosťou), resp. zaviesť tzv. deductibles (pozri odporúčania č. 3 a 4), na ktoré sa nebude možné pripoistiť a pacient ich bude vždy platiť v hotovosti. Obmedzí sa tak tzv. morálny hazard, keď pripoistení pacienti majú sklon k zvyšovaniu spotreby, ak nemusia platiť žiadne výdavky v hotovosti.